Woningruil

U bevindt zich hier: HomeIk ben huurderWijziging woonsituatie Wilt u ruilen van woning?

Woningruil

Woningruil is het ruilen van een woning tussen twee of meer huurders. U kunt ruilen met iemand die in een andere woning van de Woningstichting woont, maar ook met huurders van een andere woningcorporatie of verhuurder.

U heeft daarvoor wel onze toestemming én die van de andere woningcorporatie of verhuurder nodig. Daarvoor gelden deze voorwaarden.

Hoe werkt het?
In het Stappenplan Woningruil staat stap voor stap beschreven wat u moet doen en waar u aan moet denken bij woningruil. Ook kunt u hier in lezen wat wij doen en wat wij van u verwachten.

U zoekt zelf iemand die met u van woning wil ruilen. Dat kan bijvoorbeeld door mensen zelf te benaderen of door gebruik te maken van de gratis app HuisjeHuisje. Op www.huisjehuisje.nl vindt u meer informatie en kunt u de app direct downloaden. U kunt ook kijken op www.woningruil24.nl

Heeft u iemand gevonden die met u van woning wilt ruilen?

Toevoegen bij uw aanvraag
Als u bij ons een woningruil aanvraagt, vragen wij u onderstaande gegevens (digitaal) mee te sturen:

• Een inkomensverklaring van de Belastingdienst. Van u, uw eventuele medehuurder én van degene met wie u de woning wilt ruilen en zijn/haar eventuele medehuurder.
  • Een verhuurdersverklaring. Van de ruilpartner die op dit moment geen huurder is van de Woningstichting.
  • Een uittreksel van het BRP (uitgebreid uittreksel met historische adressen uit het bevolkingsregister) Van de ruilpartner die op dit moment geen huurder is van de Woningstichting. Het uittreksel mag niet ouder dan 12 maanden zijn.

Nieuw huurcontract
Als alles in orde is en u van woning ruilt, dan krijgt u ook een nieuwe huurovereenkomst. We maken een afspraak voor de ondertekening en overleggen met u wanneer u de sleutels krijgt van de (ruil)woning. Dit is altijd op de eerste dag van de maand. Welke maand, dat overleggen we met u en vermelden we in de huurovereenkomst.

Contact
Heeft u vragen over specifieke voorwaarden of over de inkomenseisen voor uw (ruil)woning neem dan contact met ons op via het telefoonnummer 0800-0317 (keuze 3). Mailen mag ook naar verhuur@dewoningstichting.nl.