Tarthorst

Koop- of huurwoningen
Aantal huurwoningen 47 %Aantal koopwoningen 50 %

Bron: CBS.

De buurt de Horsten bestaat uit twee wijken, de Tarthorst en de Roghorst, de buurt ligt in het noorden van Wageningen. De Tarthorst is herkenbaar door de duidelijke scheidingslijn van de wijk door de singel. Deze waterlijn loopt ten westen en noorden van de buurt. Huurwoningen staan alleen in de Tarthorst. In de Tarthorst bevinden zich stapel- en grondgebonden woningen met tuin. In de Tarthorst bevindt zich het winkelcentrum de Tarthorst. In de buurt bevinden zich drie lagere scholen en een kinderopvang.

De buurt is heterogeen van opzet, alle leeftijden zijn vertegenwoordigd in de buurt. Ook het woningbezit is gemêleerd. Daarnaast bezit Zideris een complex midden in de wijk de Tarthorst. De huurwoningen van de Woningstichting liggen in het zuidelijke deel van de Tarthorst. De eengezinswoningen in de wieken van de Tarthorst worden bij verhuizing van de huurder verkocht.

Voorzieningen
In de wijk de Tarthorst staat centraal het winkelcentrum “De Tarthorst”. Hier bevindt zich onder andere een grote supermarkt, kapper, Italiaans restaurant, kapper, drogist en cafetaria. Tussen de Tarthorst en Roghorst in ligt en kinderdagverblijf in het voormalige rode kruis gebouw. Ook is er een sporthal aanwezig, die vooral gebruikt wordt door de drie aanwezige basisscholen.

Zie ook