Duurzaamheid

U bevindt zich hier: HomeOnderhoud en projecten Duurzaamheid

Duurzaamheid

In juli 2013 presenteerden wij ons nieuwe milieubeleidsplan. Een plan met praktische maatregelen én de ambitie om een eco-corporatie te worden. Als maatschappelijke vastgoedondernemer zijn wij actief op het brede gebied van het wonen. Wij zijn ons bewust van onze rol binnen de gemeente Wageningen en willen naar vermogen bijdragen aan de doelstelling van de gemeente om in 2030 klimaatneutraal te zijn.

Als gevolg daarvan investeren we veel in duurzame maatregelen zoals isolatie en zonnepanelen. Daarnaast werken we samen met verschillende duurzame partijen en onderzoeken we nieuwe duurzame ontwikkelingen. Maar een ECO-corporatie worden kunnen we niet alleen, onze klanten zijn daarbij onmisbaar. Veel mensen weten niet goed hoe ze kunnen bijdragen aan het duurzaam maken van hun woning.

Ecovallei BV
Wij hebben sinds kort onze eigen dochteronderneming. Met het oog op het nieuwbouwproject Torckdael is Ecovallei BV opgericht. Alle woningen die op Torckdael gebouwd worden, maken gebruik van het warmte-koude opslag systeem dat we in dit project installeren. Het is een duurzaam systeem dat warmte opslaat in de grond om in de winter de woningen ermee te verwarmen. Datzelfde geldt voor koude die in de zomer de woningen koelt. Het beheer en de levering van deze energie gaat via Ecovallei BV. Ecovallei BV is verantwoordelijk voor de levering van warmte en koude en het onderhoud van het systeem.

Zonnepanelen
Tijdens het groot onderhoud dat we regelmatig uitvoeren hebben bewoners de keuze of ze, vaak tegen een kleine huurverhoging, zonnepanelen op hun dak willen. Bij onder andere de Haverlanden en omgeving is dat veelvuldig gebeurd. Sto Isoned, een van de uitvoerders van dit project aan de Haverlanden, heeft daar een informatieboekje over gemaakt. Het geeft een mooie kijk in hoe de woningen eruit zagen en hoe het nu geworden is. Bekijk hier het boekje.

Subsidie provincie Gelderland
De provincie Gelderland stelt in 2014 € 2,5 miljoen beschikbaar voor het extra verduurzamen van een aantal woningen in Wageningen. Het gaat in totaal om 357 sociale huurwoningen. Met die subsidie zorgen we voor een aantal extra maatregelen die de woningen duurzamer maken. Daarbij gaat het om vloerisolatie en het plaatsen van zonnepanelen. De provincie zet de subsidie ook in om de werkgelegenheid en economie in Gelderland te stimuleren.

Legenda