Woningruil

U bevindt zich hier: HomeIk ben huurderWijziging woonsituatie Wilt u ruilen van woning?

Woningruil

Wilt u van huurwoning ruilen? Dat kan. Bij een woningruil ruilen twee of meerdere huurders van woning. Er worden nieuwe huurovereenkomsten afgesloten met nieuwe huurprijzen. U moet vooraf toestemming aan ons vragen. Op deze pagina leest u wat de voorwaarden zijn, hoe u woningruil aanvraagt en vindt u de link naar het formulier woningruil.

Wat zijn de voorwaarden voor woningruil?
De voorwaarden voor woningruil verschillen per woning. Neem contact op met de afdeling Verhuur om de specifieke voorwaarden te bespreken. De algemene voorwaarden voor woningruil zijn:

• U zoekt zelf iemand met wie u van woning wilt ruilen.
  • Beide kandidaten moeten beschikken over zelfstandige woonruimte én een huurovereenkomst voor onbepaalde tijd. Inwonenden komen niet in aanmerking voor woningruil.
  • Een woning uit ons verkoopprogramma mag niet geruild worden.
  • Er mag geen sprake zijn (geweest) van huurachterstand en/of overlast.
  • Het inkomen moeten passend zijn bij de nieuwe huurprijs.
  • De woning past bij de grootte van het huishouden.
  • Beide moeten minimaal één jaar in de ruilwoning wonen.

Hoe vindt u iemand die met u van woning wil ruilen?
Van woning ruilen is ingewikkelder dan gewoon verhuizen naar een andere huurwoning. Om van woning te kunnen ruilen, moet u eerst zelf een huurder vinden die met u wil ruilen. Op internet zijn diverse websites te vinden waar huurders hun woning te ruil aanbieden. Kijk bijvoorbeeld eens op www.woningruil.nl.

Nieuwe woning, nieuwe huurprijs.
Bij woningruil wordt de huurprijs van de woningen opnieuw vastgesteld. De hoogte van de huurprijs is bepalend voor de inkomenseisen die door de overheid gesteld zijn. Neem contact op met de afdeling Verhuur over welke inkomenseisen voor uw (ruil)woning gelden.

Heeft u iemand gevonden die met u van woning wilt ruilen?

Toevoegen bij uw aanvraag
Als u bij ons een woningruil aanvraagt, vragen wij u onderstaande gegevens (digitaal) mee te sturen:

• Een Inkomensverklaring van de Belastingdienst. Van u, uw eventuele medehuurder én van degene met wie u de woning wilt ruilen en zijn/haar eventuele medehuurder.
  • Een verhuurdersverklaring. Van de ruilpartner die op dit moment geen huurder is van de Woningstichting.

In de oplevervoorwaarden, leest u hoe u de woning moet achterlaten. Gebruik het overnameformulier om aan te geven welke spullen de volgende huurder kan overnemen.

Contact
Heeft u vragen over specifieke voorwaarden of over de inkomenseisen voor uw (ruil)woning neem dan contact met ons op via het telefoonnummer 0800-0317 (keuze 3). Mailen mag ook naar socialeverhuur@dewoningstichting.nl.