Samen tekenen voor een nog mooiere toekomst in Wageningen

U bevindt zich hier: HomeOver onsNieuws2024Samen tekenen voor een nog mooiere toekomst in Wageningen

16 januari 2024

Op 14 december vond de ondertekening plaats van de nieuwe prestatieafspraken tussen de gemeente Wageningen, huurders en de Woningstichting.

Nadruk op betaalbare woningen
In de nieuwe afspraken ligt de nadruk vooral op het toevoegen van meer betaalbare woningen in Wageningen. De woningmarkt is enorm krap in Wageningen en er is veel vraag naar woningen. Gezamenlijk zoeken we daarom voortdurend naar mogelijkheden. Vanwege de grote maatschappelijke opgave aan betaalbare woningen heeft de gemeente als uitgangspunt opgenomen om per bouwplan minimaal 30% sociale huurwoningen te realiseren. De Woningstichting heeft aangegeven tussen 2020 en 2030 zo'n 800 woningen toe te willen voegen. De Woningstichting en de gemeente zijn hiervoor in gesprek met ontwikkelaars op verschillende plekken in de stad. De gemeente kijkt ook naar mogelijkheden om zelf gronden aan te kopen, zodat we samen daar veel betaalbare woningen toe kunnen voegen.

Nieuwe tijden vragen om nieuwe oplossingen
De Woningstichting en gemeente Wageningen zijn zich bewust van de woningnood. Het bijbouwen van woningen is dan ook niet de enige oplossing ‘We zetten in op meerdere maatregelen die meer mensen uit Wageningen aan een woning moeten helpen’. Wethouder Anne Janssen licht verder toe: ‘zo gaan we als gemeente ook regels maken om het splitsen van woningen mogelijk te maken’.

Annelies Barnard, directeur - bestuurder van de Woningstichting sluit zich aan bij de woorden van de wethouder. 'Het is steeds belangrijker dat we onze woningen zo goed mogelijk benutten. Hiervoor zetten we verschillende doorstroommaatregelen in. Als huurders verhuizen naar een andere woning, kan dit een verhuisbeweging op gang brengen van wel drie of vier verhuizingen. Daarnaast gaan we onderzoeken welke mogelijkheden er zijn om op bestaande flats woningen toe te voegen'.

Jacob Kroeze, lid van de Participatiecommissie van de Woningstichting; 'Voor de huurders zijn naast de beschikbaarheid van voldoende betaalbare huurwoningen uiteraard ook de andere onderwerpen belangrijk. Zoals duurzaamheid en een leefbare woonomgeving. Duurzaamheid gaat over energiegebruik en -kosten. Leefbaarheid houdt onder andere in dat er voldoende groen is in de wijk en er geen overlast van afval is”.

Over die onderwerpen zijn uiteraard ook verschillende afspraken gemaakt. De gemeente Wageningen en de Woningstichting zijn de huurders erg dankbaar voor hun betrokkenheid en inzet.