Samen daken en vloeren isoleren met de klushulp

U bevindt zich hier: HomeOver onsNieuws2023Samen daken en vloeren isoleren met de klushulp

07 december 2023

Een goed geïsoleerd huis woont fijner, is duurzamer en zorgt voor een lagere energierekening. De meeste woningen van de Woningstichting hebben een energielabel tussen de C en A, of er staat groot onderhoud gepland. Helaas zijn er ook huizen waar dit niet het geval is. Daarom werken de Gemeente Wageningen, de Woningstichting, Aannemingsbedrijf Jansen & Van Ralen, Buurtbedrijf de Nude en de Tochtbusters samen aan een mooi initiatief met de klushulpen. Zo kijken we samen wat we wel kunnen doen.

Samen daken en vloeren isoleren met de klushulp

Aan de Veerstraat staan drie huizen die geselecteerd zijn voor de pilot klushulpen. Deze drie huizen hebben geen zuinig energielabel en hiervoor staat geen groot onderhoud op de planning. Wat nu? De gemeente Wageningen en de Woningstichting sloten de handen ineen en keken naar de mogelijkheden. En nu staan we hier.

Pilot klushulp
Afgelopen maandag ontmoetten bestuurder Annelies Bernard en Marije Eleveld elkaar op de dijk achter de Veerstraat, vanaf waar de daken goed te zien zijn. Wethouder Marije Eleveld; ‘De sneeuw laat duidelijk zien dat het erg zinvol is om het dak rechts achter ons te isoleren, daar is de sneeuw al gesmolten omdat er geen isolatie onder de dakpannen zit. Nu verdwijnt de warmte zo naar buiten. Ik ben blij met dit initiatief, want het is belangrijk dat iedereen er warm bij kan zitten deze winter. De volgende keer dat het sneeuwt zal ook dit dak in de Veerstraat wit zijn!’

Aanpak
De komende twee weken gaan we samen aan de slag om bewoners een fijn thuis te geven. ‘Als woningcorporatie hebben we de ambitie om zoveel mogelijk te verduurzamen maar niet alles kan tegelijkertijd’ aldus Annelies Barnard, directeur-bestuurder van de Woningstichting, ‘Als blijkt dat dit initiatief de huizen beter warm houdt en de energierekening daardoor daalt, gaan we kijken of het mogelijk is om dit verder uit te rollen.’ Patrick Gerdsen van Aannemingsbedrijf Jansen & Van Ralen, bevestigd dit en zegt: ‘deze samenwerking is als het maken van een puzzel, elk stuk is belangrijk voor een tevreden opdrachtgever en huurder natuurlijk!’