Visitatie

U bevindt zich hier: HomeOver onsKwaliteitVisitatie

Visitatie

De maatschappelijke visitatie is een belangrijk instrument om de maatschappelijke waarde van een woningcorporatie zichtbaar en bespreekbaar te maken. Om onszelf, de Raad van Commissarissen, de huurders, de gemeente en andere netwerkpartners en belangstellenden inzicht te geven in onze maatschappelijke prestaties. Het is een vorm van verantwoording naar onze belanghebbenden over onze maatschappelijke prestaties en bedoeld om daarvan - met elkaar - te leren.

visitatie

Visitatie 2023
In 2023 hebben wij ons laten visiteren over de jaren 2019 tot en met 2022. Onze vorige visitatie was in 2019 over de jaren 2015 tot en met 2018. Onze visitatie is in 2023 uitgevoerd door het onafhankelijke visitatiebureau Procorp.

Recensie door visitatiecommissie
De visitatiecommissie ziet en erkent dat de Woningstichting een zeer betrokken corporatie is met gedreven medewerkers en met een belangrijke rol in Wageningen. De Woningstichting heeft hoge ambities en probeert de samenwerking met haar netwerk in te zetten om haar doelen te behalen. Dat onze huurprijzen onder het landelijke gemiddelde liggen noemt de commissie een knappe prestatie. Ook zijn er complimenten voor de flinke stappen die we hebben gezet rondom de duurzaamheidsopgave en voor het toevoegen van woningen aan de stad zoals beschreven in ons ondernemingsplan 2021-2025 “Een betaalbaar thuis in een fijne buurt”. Tot slot zijn er complimenten voor de vooruitgang die geboekt is in het professionaliseren van onze bedrijfsvoering en governance.

Verbeterpunten
De visitatiecommissie ziet ook verbeterpunten voor de Woningstichting. Misschien wel het meest belangrijke verbeterpunt: de huurders willen meer en eerder betrokken worden. De afgelopen jaren heeft de communicatie met onze huurders onder druk gestaan door corona en de digitale aanval en die communicatie kan en moet ook beter. Verder kan de samenwerking met de gemeente en netwerkpartners worden versterkt; zeker gezien de grotere opgave rondom leefbaarheid en de veerkracht van wijken en de nog steeds grote nieuwbouwopgave naar 2030. Dat vraagt ook om slimme samenwerking met de gemeente en ontwikkelaars.

Communicatie en samenwerking versterken
We zijn tevreden met de recensie van de visitatiecommissie. De spiegel die ons is voorgehouden herkennen wij, zowel de positieve als verbeterpunten onderschrijven wij. Met de belangrijkste verbeterpunten, zoals de communicatie met huurders en het verder werken aan de samenwerking met alle partijen, gaan we samen met onze huurders, de gemeente, netwerkpartners en onze eigen medewerkers aan de slag. Het resultaat hiervan nemen we in 2024 op in ons vernieuwde participatiebeleid en in het belanghouders- en netwerkpartnersbeleid.

Visitatierapport
Samen met onze huurders, de gemeente en netwerkpartners kunnen wij onze missie ‘Samen thuis in de buurt’ waarmaken! Wilt u een beeld krijgen van de resultaten van het onderzoek? Klik hier voor het visitatierapport en onze bestuurlijke reactie.

Onze volgende visitatie staat gepland in 2027.