Inschrijven en reageren

U bevindt zich hier: HomeIk wil huren of kopenWilt u een woning bij ons huren?Sociale huursector Inschrijven en reageren

Inschrijven en reageren

Wilt u een woning van ons huren? Dat kan! Hoe u zich moet inschrijven en hoe het verder gaat na reageren op een woning, leest u hier.

Schrijf u in als woningzoekende!
U kunt zich inschrijven als woningzoekende op de website www.huiswaarts.nu. Voor de inschrijving betaalt u éénmalig €25,-. Daarna betaalt u elk jaar €10,- verlengingskosten. Vanaf het moment van inschrijven bouwt u inschrijftijd op.

Inkomensverklaring
Voor de toewijzing van een sociale huurwoning moet u een inkomensverklaring tonen. Zonder inkomensverklaring komt u niet in aanmerking voor een sociale huurwoning. Wij maken geen inkomensberekening op basis van het huidige inkomen. Wanneer het inkomen op de inkomensverklaring niet passend is voor de woning, volgt een afwijzing. Belangrijk is dat u het inkomen op de inkomensverklaring overneemt in uw inschrijving bij Huiswaarts.

Let op! Op de website van Huiswaarts adverteren meerdere corporaties. Het toewijzingsbeleid kan per corporatie verschillen. Heeft u vragen over ons toewijzingsbeleid? Neem dan contact op met de afdeling Verhuur via telefoonnummer 0800 - 0317 (keuze 3) of stuur een e-mail naar: verhuur@dewoningstichting.nl.

Reageren op woningen
U kunt dagelijks reageren op ons actueel woningaanbod via Huiswaarts.nu. Als u reageert op het reguliere aanbodwoning, wordt de selectie van kandidaten gemaakt op basis van Inkomen, huishoudsamenstelling en inschrijftijd. Degene die voldoet aan inkomenseisen, huishoudsamenstelling en dan de langste inschrijftijd heeft die krijgt de woning aangeboden. Zoekt u snel een woning en heeft u geen specifieke woonwensen dan kunt u het beste reageren op een lotingwoning. In dat geval is inschrijftijd niet van belang. Uw inschrijfnummer is uw 'lotnummer'.

Al onze beschikbare sociale huurwoningen met een huurprijs tot en met € 879,66 (prijspeil 2024) adverteren we op www.huiswaarts.nu.

Wilt u weten welke woning verhuurd is met welke inschrijftijd? Kijk dan op http://www.huiswaarts.nu/Verhuurd.

Na het reageren op een woning
Na het sluiten van de advertentie ontvangen de eerste kandidaten de uitnodiging voor de bezichtiging. Op welke manier de woning bezichtigd kan worden wordt door ons met de vertrekkende huurder afgesproken. Dit kan doormiddel van een-op-een met de vertrekkende huurder of doormiddel van een groepsbezichtiging. Hoeveel kandidaten er maximaal voor een groepsbezichtiging worden uitgenodigd wordt per woning beoordeeld en kan per woning verschillen. Lees daarom de uitnodigingsbericht goed door.

De kandidaten moeten op hun persoonlijke pagina bij Huiswaarts op tijd aangeven of zij wel/niet geïnteresseerd zijn. Na de bezichtiging geeft u de eerst volgende werkdag vóór 9.30 uur aan of u nog steeds belangstelling heeft voor de woning. Dit geeft u ook aan via uw persoonlijke pagina bij Huiswaarts. Daarna volgt de definitieve kandidatenlijst en de voorlopige woningaanbieding.