Vrije huursector

U bevindt zich hier: HomeIk wil huren of kopenWilt u een woning bij ons huren? Vrije sector huurwoningen

Vrije huursector

Is uw inkomen te hoog om bij ons een sociale huurwoning te huren? Dan is een vrije sector huurwoning misschien een goede optie voor u. De Woningstichting verhuurt betaalbare vrije sector huurwoningen voor woningzoekenden met een inkomen tot € 50.000 per jaar. Het grootste deel van onze vrije sector huurwoningen hebben een huur tussen de € 850,- en € 1.000,-. Lees hier meer over onze Vrije sector huurwoningen en hoe u hiervoor in aanmerking komt.

vrije sector woning

Wat is een vrije sector huurwoning?
Woningen in de vrije sector zijn duurder dan sociale huurwoningen en bestemd voor mensen met een hoger inkomen. Voor deze woningen kunnen bewoners geen huurtoeslag aanvragen en zijn er geen huur-regulerende bepalingen zoals een maximum huurverhoging.
Voor een vrije sector woning:

• Is de netto huurprijs hoger dan € 720 per maand.
  • Krijgt u geen huurtoeslag van de Belastingdienst.
  • Is er geen maximale huurverhoging (behalve als dat in het huurcontract staat).
  • Geldt het puntensysteem niet (woningwaardering)
  • Hoeft u geen maatschappelijke- of economische binding te hebben.
  • Hoeft u zich niet in te schrijven als woningzoekende bij huiswaarts.nu (is wel altijd aan te raden).
  • Stellen wij voorwaarden aan uw inkomen (is afhankelijk van de huurprijs)
  • Is er geen wachtlijst: wie het eerst komt, wie het eerst maalt.

Zijn er voorwaarden voor het huren van een vrije sector woning?
Jazeker, wij hebben de onderstaande voorwaarden:

• U huurt voor minimaal één jaar.
  • Accepteert u de woning dat betaalt u eénmalig 150 euro extra kosten voor administratie.
  • Geen verhuur aan studenten.
  • Het is niet mogelijk een woning te delen
  • Garantiestelling door andere personen of organisaties is niet mogelijk.
  • We toetsen uw kredietwaardigheid.
  • Minimale inkomenseis: uw maandelijkse (gezamenlijk) bruto inkomen moet gelijk of hoger zijn dan 4 x de netto huurprijs van de woning.

Hoe kunt u op een vrije sector huurwoning reageren?
Onze vrije sector huurwoningen adverteert MVGM makelaardij uit Arnhem op Funda. De nieuwe woningen worden tussen 12.00 uur 's middags en 22.00 uur geplaatst. Bent u op zoek naar een vrije sector huurwoning dan raden wij u aan dagelijks het huuraanbod op Funda te bekijken.

Heeft u een woning gevonden waarop u wilt reageren? Dan kunt u direct op Funda reageren door op de knop contact makelaar te klikken. Hier meldt u met het contactformulier dat u interesse heeft in deze woning. We ontvangen een lijst van alle geïnteresseerden en nodigen selecteren op reactiedatum en tijdstip. Onze verhuurmakelaar nodigt de eerste kandidaat om de woning te gaan bekijken. Deze kandidaat krijgt één dag bedenktijd en laat dan weten of hij de woning accepteert of niet. Zo niet, dan benaderen we de volgende kandidaat op de lijst.

Voordat u kunt accepteren hebben we nog wat documenten van u nodig
Zodra u accepteert vragen wij u ook direct onderstaande documenten aan te leveren:
- Een werkgeversverklaring.
- Drie recente loonstroken.
- Uittreksel uit de gemeentelijke basisadministratie waarop uw woonhistorie te zien is. Deze vraagt u op bij de gemeente waar u staat ingeschreven.
- Een verhuurdersverklaring of hypotheekverklaring.
- Bij verkoop van uw huis, het bewijs van verkoop.

Tip: verzamel de benodigde documenten alvast, u heeft ze uiterlijk de eerst volgende werkdag na de bezichtiging nodig (binnen 2/3 dagen na aanbieding van de woning).

Algemene bepalingen woonruimte
Voor vrije sector huurwoningen gelden er algemene bepalingen woonruimte.