Nieuw Kortenoord - deelplan 2

U bevindt zich hier: HomeWij doenDuurzaamheidEnergiezuinige nieuwbouwprojecten Nieuw Kortenoord - deelplan 2

Nieuw Kortenoord - deelplan 2

In deelplan 2 van Nieuw Kortenoord leverden we in 2019 28 eengezinswoningen op van de totaal 55 woningen. 9 daarvan zijn energiezuinige Nul op de Meter-woningen (NOM). De NOM-woningen zijn onderdeel van onze energiepilot waardoor we kunnen leren en experimenteren met energiezuinige woningen. In deze pilot bekijkt een energiecoach samen met de bewoners hoe ze hun energiezuinige NOM-woning optimaal kunnen benutten.

In 2012 startten wij met fase 1 in Nieuw Kortenoord. Duurzaamheid was toen al een zeer belangrijk thema bij de Woningstichting. Dus bouwden wij 54 huurwoningen in het Mozaïekpark van de nieuwbouwwijk Nieuw Kortenoord. In 2017 zijn we begonnen met de bouw van fase 2 in de Tuinwijk. Inmiddels zijn we aangekomen bij het laatste negen woningen in de Tuinwijk. Bij deze woningen gaan we wat betreft duurzaamheid nog een stapje verder. Het zijn negen Nul op de Meter woningen. Dit betekent dat het energieverbruik zo laag mogelijk wordt door slim gebruik te maken van energiebesparende en energieopwekkende voorzieningen. Door het plaatsen van zonnepanelen, HR++ glas, warmte - koude opslag en uitstekende vloer-, muur en dakisolatie.

Energieneutraal betekent dat de woningen worden uitgevoerd met energiebesparende maatregelen, zoals isolatie en HR ++ glas. Daarnaast wekken de woningen ook energie op door bijvoorbeeld zonnepalen. Het doel van energieneutrale woningen is om het verbruik en de opgewekte energie zo goed op elkaar af te stemmen, zodat de energierekening aan het eind van het jaar zo laag mogelijk is. Bij voorkeur 0 euro. Dit is wel afhankelijke van het gedrag van bewoners. Dat is goed voor de portemonnee van u als bewoner maar ook voor het milieu. Waarom? Fossiele brandstoffen zoals gas raken op. Reden voor ons om naar alternatieven te kijken, waarbij we het belangrijk vinden dat woningen betaalbaar, comfortabel en duurzaam zijn. Daarom voldoen deze negen woningen in de Tuinwijk van Nieuw Kortenoord al aan deze eis. De nieuwe woningen wekken zelf duurzame energie op. Allerlei installaties zorgen voor elektriciteit, warmte en koeling. Bij elkaar heeft een gemiddeld huishouden bestaande uit 2 tot 3 personen genoeg aan alle energie die het huis opwekt. In dat geval eindigt uw energiemeter na een jaar gemiddeld verbruik op nul*. Daar komt de naam Nul op de Meter vandaan.