Veluvia, Hamelakker en Oranjelaan

Aantal huurwoningen 17 %
Aantal koopwoningen 71 %

Bron: CBS.

De Veluvia/Hamelakkers ligt in het zuid oosten van Wageningen, omsloten door het natuurgebied de Eng en de Rijn. De bebouwing bestaat voornamelijk uit eengezinswoningen en dat zijn voornamelijk koopwoningen. In de verhuur is er aan de Bleyk een beperkt aantal gestapelde woningen voor jongeren en een aantal begane grondgebonden woningen voor senioren. Aan het Delpad/Otto van Gelreweg is een geliefd seniorencomplex dat een aantal jaren geleden is aangepast voor senioren. Aan de Oranjelaan zijn na de oorlog noodwoningen gebouwd, deze woningen worden nog steeds verhuurd en zijn onlangs gerenoveerd.

Voorzieningen
In de Veluvia/Hamelakkers ligt het Arboretum, een prachtige botanische tuin die van oudsher is opgezet door de WUR. Deze tuin wordt door de wijde omtrek bezocht en er worden ook regelmatig festivals georganiseerd. In deze wijk zijn geen winkels. Het centrum van Wageningen is op loopafstand.

Zie ook