Centrum

U bevindt zich hier: HomeMijn buurtZuidCentrum

Centrum

Buurtfeiten
Naam buurt Het Centrum Gezinssamenstelling
Met kinderen
Zonder kinderen 11%
Alleenstaanden 84%
Totaal woningen 778 Gemiddelde WOZ waarde € 233.000

Aantal woningen de Woningstichting
Totaal Zuid 1.022

Koop- of huurwoningen
Aantal huurwoningen
Aantal koopwoningen 19%

Bron: CBS.

Het centrum ligt zuidelijk in de stad, grenzend aan de Rijn, omsloten door de wijk de Nude en de wijk Veluvia/Hamelakkers. In het noorden loopt de doorgaande weg naar Utrecht en Arnhem (N225). De bebouwing bestaat voornamelijk uit gestapelde bouw en winkels met daarboven particuliere kamerverhuur voor studenten. Aan de rand van het centrum en de Nude hebben wij een jongerencomplex met 127 wooneenheden (HAT), een geliefd complex voor jongeren waar de eenheden door middel van loting worden toegewezen. In dit complex hebben we een buurtbeheerder die hier wekelijks een spreekuur heeft. Ook hebben wij een aantal monumentale panden in bezit die ook door voornamelijk jongeren worden bewoond.

In 2007 is in de Niemeyerstraat een droomhuis ontwikkeld in samenwerking met de zorginstelling s’Heerenloo voor mensen met een verstandelijke beperking. Een aantal bewoners wonen met zorg van s’Heerenloo en een drietal bewoners wonen zelfstandig met begeleiding op afstand. Boven het Droomhuis is een woning gesitueerd voor de zorgouders. Aan de oostelijke rand, aan de Veerstraat zijn een vijftigtal eengezinswoningen. De tuinen grenzen aan de uiterwaarden.

Het plan Torckdael is momenteel volop in voorbereiding. Het zorgcentrum Rustenburg is onlangs gesloopt. In dit gebied creëren wij een nieuwe wijk. Bijvoorbeeld een nieuw verzorgingscentrum, een woonvoorziening voor verstandelijk beperkten en een aantal eengezinswoningen. De door ons in 2007 aangekochte stadsboerderij en de daarbij behorende grond zal worden ontwikkeld voor het Wageningse Minidierenpark.

Voorzieningen
In het centrum zijn uiteraard veel voorzieningen voorhanden, een aantrekkelijke schouwburg, een multifunctioneel medisch centrum en het gemeentehuis. Op loopafstand zijn een aantal supermarkten bereikbaar.

Zie ook