Samen realiseren we een nieuwbouwproject op historische grond in Wageningen

U bevindt zich hier: HomeOver onsNieuws2023Samen realiseren we een nieuwbouwproject op historische grond in Wageningen

Samen realiseren we een nieuwbouwproject op historische grond in Wageningen

01 december 2023

In 2012 begon een veelbelovend gesprek tussen de Gemeente Wageningen en de Woningstichting over de nieuwbouw in het Ireneplan, met plannen voor nieuwe woningen en een moderne school. Met een feestelijke afsluiting van een langlopend project kondigt de Woningstichting Wageningen de voltooide bouw aan van een reeks energiezuinige woningen: 12 duurzame eengezinswoningen aan de Westerhofseweg en 24 sociale huurappartementen voor 55-plussers aan de Rooseveltweg.

gezellig buurtfeest

Energiezuinige en moderne woningen
De 12 eengezinswoningen aan de Westerhofseweg zijn gebouwd volgens de Bijna Energie Neutraal Gebouw (BENG) normen. Deze normen leggen de nadruk op het minimaliseren van de energiebehoefte, wat resulteert in gasloze woningen met triple glas, individuele warmtepompen en vloerverwarming. De woningen zijn voorzien van een terras en een berging met parkeerplaats voor een auto, en variëren in huurprijzen en voorwaarden.

De 24 appartementen aan de Rooseveltweg voldoen ook aan de BENG eisen en zijn bestemd voor bewoners vanaf 55 jaar. Deze appartementen bieden een modern en comfortabel thuis voor de nieuwe huurders.

Feestelijke afsluiting op 30 november
De oplevering van het project werd gevierd op 30 november met een feestelijk buurtfeest, waar nieuwe buren elkaar konden ontmoeten. Wethouder Wonen, Marije Eleveld, Directeur/bestuurder van de Woningstichting, Annelies Barnard en Jasper Allersma, Commercieel manager van aannemer VeluwezoomVerkerk spraken vol lof over de samenwerking, de snelheid van het proces en de samenwerking met omwonenden. De Wageningse Schrijversharten droegen het gedicht voor dat is geschreven ter herinnering aan de Ireneschool die er ooit stond.

Een nieuw thuis en een nieuwe start
Na jaren van samenwerking met de gemeente, partners en omwonenden, zijn we trots op het resultaat. Wethouder Wonen, Marije Eleveld: “Het is zover! De oude en nieuwe bewoners hebben er even op moeten wachten, maar we zijn blij met het resultaat. Wageningen is hiermee een mooi aantal goede betaalbare woningen voor huurders rijker.”

Annelies Barnard, Directeur-Bestuurder van de Woningstichting: “Na jaren samenwerken met gemeente, partners én omwonenden, kijken we naar een mooi stukje nieuwe buurt op historische grond. Hoeveel inwoners van Wageningen hebben hier wel niet op school gezeten? Nu heeft de locatie een nieuwe bestemming gekregen en maken de bewoners hier een nieuw thuis.”
Nieuwbouw biedt kansen voor huurders
Alle woningen zijn met doorstroommaatregelen verhuurd. Dit betekent dat de woningen en appartementen aan bewoners zijn verhuurd die al een woning van de Woningstichting huurde. De huurders van de 24 appartementen lieten een grote woning achter. In de 12 eengezinswoningen wonen nu gezinnen die doorstromen vanuit een kleinere woning.

Hiermee kwamen er 36 woningen vrij voor andere woningzoekenden. Het bouwen en verhuren van 1 nieuwe woning, levert gemiddeld 4 nieuwe verhuisschakels op.

Herinnering aan historische grond
Om niet te vergeten dat hier ooit een school stond waar vele Wageningse kinderen op hebben gezeten, is er een aandenken gemaakt. Een gedicht, geschreven door de Wageningse Schrijversharten. Dit komt later als kunstwerk op de gevel van de eengezinswoning op de hoek Westerhofseweg en Gravinnestraat.