Huishoudverklaring opvragen Belastingdienst

U bevindt zich hier: HomeOver onsNieuws2024Huishoudverklaring opvragen Belastingdienst

Huishoudverklaring opvragen Belastingdienst

25 maart 2024

De Woningstichting heeft huishoudverklaringen opgevraagd bij de Belastingdienst. Met de huishoudverklaring bekijken wij of u een inkomensafhankelijke huuraanpassing krijgt of niet. De Belastingdienst stuurt u ook een huishoudverklaring. Hierin staat dat wij deze hebben opgevraagd.

Waarom een inkomensafhankelijke huuraanpassing
Wie meer verdient dan passend is voor een sociale huurwoning, krijgt te maken met een inkomstenafhankelijke huuraanpassing. Het gaat hier om huurders met een hoog inkomen. Deze huurders vallen met hun inkomen grotendeels buiten ons toewijzingsschema en zouden nu geen woning toegewezen krijgen. De extra huurinkomsten zetten we in voor onze grote opgave, zoals de verduurzaming en meer mensen een thuis.

Wat staat erin de huishoudverklaring?
De inkomenscategorie waar u in valt. Wij zien of uw huishoudinkomen in de categorie ‘lagere inkomen', ‘middeninkomens', of ‘hogere inkomens’ valt. Wat precies uw inkomen is, staat er dus niet op. Die informatie hoeft u niet met ons te delen.

Wat kunt u met de huishoudverklaring?
U hoeft hier niets mee te doen. De Belastingdienst geeft hiermee aan dat wij deze gegevens hebben opgevraagd. Eind april ontvangt u een brief van ons over de huuraanpassing. In deze brief staat of u een huuraanpassing krijgt en hoeveel deze is. In deze brief staat ook uitgelegd hoe u bezwaart kunt maken tegen de huuraanpassing.