U bevindt zich hier: HomeOver onsNieuws2024Zonnepanelen plaatsen of spouwmuur isoleren? Wetgeving Natuurbescherming maakt dit lastiger

19 maart 2024

Wilt u als individuele huurder zonnepanelen laten plaatsen of uw spouwmuur laten isoleren? Helaas is dat voor zonnepanelen niet meer mogelijk in het broedseizoen van 1 maart tot en met 31 oktober. Dit komt door een uitspraak van de Raad van State. Die zegt dat bewoners eerst een flora en fauna onderzoek moeten doen. Het plaatsen van spouwmuurisolatie is helemaal niet meer mogelijk.

We willen graag verduurzamen
De uitspraak is in strijd met onze duurzaamheidsambities. Want isoleren van de spouwmuur is een goede manier om meer warmte in een woning te houden. Deze duurzaamheidsmaatregel passen we vaak toe bij groot of planmatig onderhoud van onze woningen. Ook het plaatsen van zonnepanelen is een goede duurzaamheidsmaatregel.

Plaatsen van zonnepanelen en spouwmuurisolatie
Tot voor kort mochten onze huurders zonnepanelen en spouwmuurisolatie laten plaatsen als individuele woningverbetering (iwv). Wij plaatsten de zonnepanelen en isoleerde de spouwmuur dan tegen huurverhoging. Het plaatsen van zonnepanelen is niet meer mogelijk in het broedseizoen (van 1 maart tot 31 oktober). Het aanvragen van zonnepanelen kan nog wel, want dan plaatsen we deze buiten het broedseizoen. Door de aanvraag hiervoor alvast te doen kunnen wij de voorbereidingen al regelen zodat we na het broedseizoen de zonnepanelen alleen nog  hoeven te plaatsten. Voor spouwmuurisolatie geldt dat dit niet meer individueel mogelijk is.

Wat zegt de Wet Natuurbescherming?
De wet schrijft voor dat een huiseigenaar bij het plaatsen van zonnepanelen of het isoleren van de spouwmuren eerst onderzoekt of er vogels/vleermuizen in of om de spouw/dak nestelen. Aan deze wet moesten wij ons al houden bij projectmatige verduurzaming, maar sinds kort geldt dit ook voor individuele verzoeken van huurders. Het onderzoek duurt minimaal een jaar en is erg duur. Dit maakt de verhoging van de huur te hoog. Wij pakken alle woningen zo snel mogelijk wel projectmatig aan.

Kan dit ook anders?
Huiseigenaren zijn niet blij met de nieuwe regels. De Vereniging van Eigen Huis riep het kabinet dan ook op tot een korte termijn aanpak. Er wordt nu nagedacht over een oplossing maar tot die tijd kunnen we niks anders doen dan afwachten.