Camera's plaatsen aan huurwoningen

U bevindt zich hier: HomeOver onsNieuws2024Camera's plaatsen aan huurwoningen

Camera's plaatsen aan huurwoningen

26 maart 2024

Camera’s aan huis of cameradeurbellen komen steeds vaker voor. Maar wat zijn nu de eisen vanuit de wetgeving en onder welke voorwaarden mag een u camera’s ophangen?

Voorwaarden
U mag een camera richten op uw eigen erf of op uw voordeur voor het beschermen van uw eigendommen of het voorkomen van inbraak. Hierbij moet geen inbreuk gemaakt worden op de privacy van anderen, zoals omwonenden. Dit betekent dat de camera niet de openbare ruimte mag filmen. Plaatst u een camera? Dan is het van belang om dit aan te geven. Dit kan door een sticker of een waarschuwingsbord. Meer info over de voorwaarden leest u hier.

Privacy

Mocht u zich aangetast voelen in uw privacy, adviseren wij u eerst in gesprek te gaan met uw buren. Misschien is het probleem in overleg eenvoudig op te lossen! Mocht u er samen met uw buren niet uitkomen, dan kan u hulp vragen aan Buurtbemiddeling. U kunt de wijkagent of een buurtbeheerder of woonconsulent van de Woningstichting ook altijd om advies vragen.