Huuraanpassing

U bevindt zich hier: HomeIk ben huurderHuuraanpassing

Deel deze pagina op

Huuraanpassing

  • Hoe wordt de huurprijs bepaald?

    Wij bepalen de huurprijs voor uw woning door te kijken naar de prijs-/kwaliteitsverhouding van uw woning en of dit past bij uw inkomen. 

  • Wat betekent WOZ-waarde en wat heeft dit met de woningwaardering te maken?

    Jaarlijks taxeert de gemeente de waarde van uw woning, de WOZ-waarde. De OnroerendZaakBelasting (OZB) die hieraan gekoppeld is, betalen wij als eigenaar. Voor u is deze waarde van belang omdat het onderdeel is van de woningwaardering van uw woning. De woningwaardering bepaald de maximale huur die wij voor uw woning mogen vragen. De WOZ-waarde kunt u bij ons of bij de gemeente opvragen.

  • Telt de WOZ-waarde mee in de berekening van de huurprijs (het puntenaantal)

    De WOZ-waarde van een huurwoning telt mee in de berekening van de huurprijs (de woningwaardering). Met de woningwaardering wordt de maximale huur van uw woning vastgesteld. De huuraanpassing hebben wij niet gekoppeld aan de maximale huur maar aan de streefhuur die lager is. Streefhuur is de huur die we passend vinden bij de betaalbaarheid en kwaliteit van de woning.

  • Wilt u weten hoe deze WOZ-waarde is opgebouwd?

    U kunt als huurder een beschikking aanvragen bij de gemeente Wageningen.  

  • Wanneer kan ik huurverlaging aanvragen?

    Is uw inkomen gedaald na een inkomensafhankelijke huuraanpassing? Dan kunt u huurverlaging voorstellen. Klik op deze link voor de procedure.

  • Kan ik bezwaar maken tegen de WOZ-waarde van mijn woning?

    Bezwaar maken tegen de WOZ beschikking kan binnen 6 weken na de dagtekening van uw beschikking.
    Hoe dit precies werkt leest u op de site van de gemeente Wageningen.

  • Wanneer gaat mijn huurbedrag omhoog?

    Elk jaar gaat op 1 juli uw huur omhoog. In overleg met de werkgroep betaalbaarheid stellen we het percentage vast. De nieuwe huur mag na de huuraanpassing niet hoger zijn dan de maximaal toegestane huur. Jaarlijks brengen wij u in april op de hoogte van de aankomende huuraanpassing.

    Meer informatie over een verandering in uw huurbedrag vindt u hier. 

  • Waarom gaat mijn huurbedrag jaarlijks omhoog?

    Dit is wettelijk geregeld. Eén keer per jaar mogen wij de huren met een bepaald percentage verhogen. De overheid bepaalt met hoeveel procent we de huur maximaal mogen verhogen.

    De Woningstichting moet dit jaar de huurprijs verhogen om de kwaliteit van de woningen en in de wijken te behouden en te verbeteren. De Woningstichting vindt het belangrijk te investeren in de kwaliteit van de woningen, in duurzame oplossingen en in leefbaarheid. Daar profiteren niet alleen de huidige huurders, maar ook de toekomstige huurders ervan.  

  • Vraagt de Woningstichting advies van huurders over de huuraanpassing?

    Ja, ook dit jaar is de huuraanpassing eerst met een vertegenwoordiging van huurders besproken. De nadruk van het huurdersadvies ligt op de zorg om de betaalbaarheid van de totale woonlasten. De huuraanpassing voor de sociale huurwoningen is vastgesteld op 5,3%. Huurders met een hoger inkomen ontvangen een inkomensafhankelijke huuraanpassing.

  • Wat moet ik doen als ik het niet eens ben met de huuraanpassing?

    Als u het niet eens bent met de voorgestelde huuraanpassing, dan kunt u bezwaar maken. Dit doet u door vóór 1 juli schriftelijk een bezwaarschrift bij ons in te dienen. Op de website van de Huurcommissie vindt u hier informatie over. 

  • Worden de voorschotten stook- en servicekosten meegenomen in de huuraanpassing?

    Het voorschot voor stook- en servicekosten hebben wij niet aangepast per 1 juli 2024.

  • Kan de huuraanpassing geweigerd worden op basis van achterstallig onderhoud?

    Nee. De huuraanpassing kan niet geweigerd worden als u van mening bent dat wij technische klachten niet of onvoldoende hebben hersteld. Is dit laatste het geval, dan is daar een aparte procedure voor via de huurcommissie. De huurcommissie kan eventueel besluiten dat de huur in geval van achterstallig onderhoud tijdelijk verlaagd wordt totdat de gebreken hersteld zijn.

  • Wat is de maximale huurprijs van mijn woning?

    Wij bepalen de maximale huur die wij mogen vragen volgens de woningwaardering. Hoe groter en luxer uw woning is, hoe meer punten deze krijgt. Bij ieder puntenaantal hoort een maximale huurprijs. De kale huur (dat is de huur zonder bijvoorbeeld de stookkosten) van uw woning mag nooit hoger zijn dan deze maximale huurprijs.

    Uw woning krijgt punten voor onder andere:

    • De oppervlakte van de vertrekken
    • Uitrusting van de keuken en het sanitair 
    • Verwarming  
    • Energielabel  
    • Buitenruimte 
    • WOZ-waarde

    Wilt u weten hoeveel punten uw woning waard is en wat de maximale huurprijs is die daarbij hoort? Doe dan de Huurprijscheck op de website van de Huurcommissie.

  • Waarom betalen mijn buren een andere huur?

    Het kan voorkomen dat u een hogere of lagere huur betaalt dan uw buren terwijl u in eenzelfde kwaliteit woning woont. Dit kan komen doordat de één al langer in de woning woont dan de ander.
    Zodra iemand gaat verhuizen, zorgen wij dat de huurprijs van de woning weer klopt met de betaalbaarheid en kwaliteit van de woning.

  • Heeft de Woningstichting mijn inkomensgegevens opgevraagd?

    Ja, wij hebben bij de Belastingdienst uw inkomensgegevens opgevraagd. De Belastingdienst vertelt niet precies wat uw inkomen was, maar geeft een code. Aan die code kunnen wij zien binnen welke grenzen uw inkomen valt. Op basis hiervan bepalen wij de huuraanpassing.

  • Heeft u geen antwoord op uw vraag gevonden?

    Mail uw vraag naar financien@dewoningstichting.nl en u ontvangt een bericht van ons.

    Kijk voor meer informatie over de hoogte van de huur, servicekosten en huuraanpassing op de website van de Huurcommissie.