Woningcorporaties voeren gezamenlijk actie tegen woningnood

U bevindt zich hier: HomeOver onsNieuws2019 Woningcorporaties voeren gezamenlijk actie tegen woningnood

Woningcorporaties voeren gezamenlijk actie tegen woningnood

03 oktober 2019

Meer dan 180 woningcorporaties dienen vandaag bezwaar in tegen de verhuurderheffing. Dit is een extra belasting op sociale huurwoningen. De corporaties willen de 1,7 miljard die nu worden betaald aan de staat liever investeren in hun woningen. Daarom doet ook de Woningstichting doet mee aan deze actie. In deze tijd van woningnood is elke euro nodig om te investeren in nieuwbouw. Ook in Wageningen zijn de wachtlijsten voor sociale huur lang en kunnen veel mensen geen betaalbare woning vinden. Daarnaast is er veel geld nodig om de woningen te onderhouden en verduurzamen.

verhuurdersheffing

Afgelopen week hebben wij 4,5 miljoen euro naar Den Haag overgemaakt, zegt Annelies Barnard, directeur-bestuurder van de Woningstichting. Hoe mooi zou het zijn als wij dit geld hadden kunnen inzetten voor het bouwen van 30 betaalbare huurwoningen?  Het bedrag voor de verhuurderheffing wordt in de komende jaren alleen maar hoger, terwijl we ook voor een grote verduurzamingsopgave staan. De oplossing is volgens Annelies Barnard verrassend simpel : als wij het geld van de verhuurdersheffing (4, 5 miljoen euro per jaar) mogen inzetten voor verduurzaming dan kunnen we in Wageningen elk jaar 250 woningen extra verduurzamen  Dat is goed voor de portemonnee van onze huurders  én voor het klimaat aldus  Annelies Barnard.

Geen extra belasting voor huurders van sociale huurwoningen
Woningcorporaties halen hun inkomsten onder andere uit de huur die huurders elke maand betalen. Inmiddels verdwijnt van elke huurder twee maanden huur direct in de staatskas. Op die manier betalen mensen in een sociale huurwoning extra belasting. Geld dat niet geïnvesteerd kan worden in onderhoud en verduurzaming van hun woningen en nieuwe betaalbare woningen. Deze extra belasting is ooit ingevoerd in de economische crisis om de staatskas op orde te krijgen. Nu de regering een begrotingsoverschot heeft zou, dit geld weer terug moeten naar de woningmarkt.

We maken bezwaar
Dus maken de woningcorporaties principieel bezwaar tegen het betalen van de verhuurderheffing met als doel Den Haag ertoe te bewegen de extra huurdersbelasting af te schaffen of op z’n minst het geld te investeren in de woningmarkt.  Het bezwaar valt samen met de actie #ikwileenhuis waarmee honderden woningzoekenden hun vaak schrijnende verhaal delen. Deze verhalen zijn te lezen op de website wooncrisis.nl. Barnard hoopt dat Den Haag dit bezwaar grijpt als een kans om het geld van de verhuurderheffing in te zetten voor extra sociale huurwoningen, de versnelling van de verduurzaming en het betaalbaar houden van de huren.