Toewijzingsbeleid

U bevindt zich hier: HomeIk wil huren of kopenWilt u een woning bij ons huren?Sociale huursectorToewijzingsbeleid

Toewijzingsbeleid

Per 1 januari 2019 komen huishoudens met een (gezamenlijk) fiscaal jaarinkomen tot maximaal €36.798,- in aanmerking voor een sociale huurwoning. Wij bieden ook sociale huurwoningen aan middeninkomens tussen €38.036,- en €46.217,-. Een sociale huurwoning is een woning met een huur tot en met € 720,42.

Voor de toewijzing van een sociale huurwoning moet u een inkomensverklaring tonen. Zonder inkomensverklaring komt u niet in aanmerking voor een sociale huurwoning. De Woningstichting maakt geen inkomensberekening op basis van het huidige inkomen. Wanneer het inkomen op de inkomensverklaring niet passend is voor de woning, volgt een afwijzing. Belangrijk is dat u het inkomen op de inkomensverklaring overneemt in uw inschrijving bij Huiswaarts.

Let op! Op de website van Huiswaarts adverteren meerdere corporaties. Het toewijzingsbeleid kan per corporatie verschillen. Heeft u vragen over ons toewijzingsbeleid? Neem dan contact op met de afdeling Verhuur via telefoonnummer 0800 - 0317 (keuze 3) of stuur een e-mail naar socialesector@dewoningstichting.nl.

Passend toewijzen
De overheid wil dat u een woning huurt die past bij uw inkomen. Hier heeft zij regels voor opgesteld. Deze regels vertellen u en ons tot welke huurprijs u maximaal mag huren. Dit wordt bepaald aan de hand van uw inkomen en huishoudgrootte. De term die hiervoor wordt gebruikt is 'passend toewijzen'.  Hoe werkt passend toewijzen in de praktijk? in het schema hieronder ziet u op welke woningen u kunt reageren.

Passend toewijzen 2019

Bent u ondernemer?
Een ondernemer is tevens in het bezit van een inkomensverklaring van de Belastingdienst. Bij de toewijzing van een sociale huurwoning moet u uw inkomensverklaring tonen. Wanneer het inkomen op de inkomensverklaring niet passend is voor de woning, volgt een afwijzing. Wij maken geen actuele inkomensberekening.

Bent u student?
De Woningstichting huisvest geen studenten. Voor studentenhuisvesting verwijzen wij u door naar Idealis.

Zit u boven de inkomensgrens?
De inkomensgrens voor één of twee persoonshuishoudens is € 42.432,-, voor drie of meer persoonshuishoudens is de inkomensgrens € 46.217,- Verdient u meer dan deze inkomensgrenzen? Dan komt u niet in aanmerking voor een sociale huurwoning. Afhankelijk van uw inkomen komt u in aanmerking voor de vrije sector, dit zijn woningen met een huur boven de € 720,42. Neem contact op met de Woningstichting voor het actuele woning aanbod via het telefoonnummer 0800 - 0317 (keuze 3).

Een adviesgesprek als we u een woning aanbieden
Heeft u een voorlopige woningaanbieding ontvangen dan kan het zijn dat u uitgenodigd wordt voor een adviesgesprek met één van onze medewerkers. We willen hiermee voorkomen dat u later in de financiële problemen komt door een te hoge huur.

Economische eenheid
Als de inschrijving op twee namen staat en u wilt beiden op het huurcontract komen, moet u een economische eenheid aan te kunnen tonen. Hoe u dat doet leest u hier.

Ons huurbeleid in beeld
Huurbeleid 2019