U bevindt zich hier: HomeOver onsNieuws2019 Hoe bevalt het wonen in de vernieuwde woningen rondom de Kruisstraat? De WAC deed onderzoek.

11 januari 2019

De Woon Advies Commissie is een onafhankelijke commissie bestaande uit goed opgeleide vrijwilligers, die de belangen van (woon)consumenten in Wageningen behartigt. Zij hebben een onderzoek gedaan naar de effecten van de woningverbetering van 99 woningen aan de Beekstraat, Brakelseweg, van Eckstraat, Julianastraat en Kruisstraat. De woningen zijn van energielabel E naar A++ gegaan. Het onderzoek ging over de verbetering en verduurzaming van de woningen. Maar vooral ook met de vraag aan de bewoners: Hoe vindt u het nu wonen?

Uitreiking van het rapport van het onderzoek naar het wonen in de verbeterde woning aan de familie Meurs.

Overwegend positieve reacties: lekker warm én een lagere energierekening
De resultaten uit het onderzoek zijn overwegend positief. Mensen zijn over het algemeen zeer tevreden over het resultaat. Er is veel veranderd, zo is de badkamer vergroot, is er nu een wc boven, is de woning extra geïsoleerd en zijn er zonnepanelen op de daken geplaatst. Jan Meurs, bewoner die vanaf het begin van het project betrokken was, vertelt over de verbeteringen in de woning: “maar wat ik niet kan laten zien, kun je wel voelen. De woning is namelijk helemaal ingepakt. Dat zie je niet, maar we wonen hier nu heel comfortabel. De thermostaat staat op 16, maar binnen is het 19.5 graden. Dat bespaart natuurlijk een hoop kosten”.

Bewoners hebben zelf invloed
Met het aanbrengen van een dikke isolatielaag is het heel belangrijk om ook de ventilatie goed te regelen in huis. Hiervoor is een CO2-gestuurd ventilatiesysteem aangebracht. Dit ventilatiesysteem meet het CO2 (kooldioxide) gehalte in de lucht. Is dit te hoog, dan slaat de installatie automatisch aan tot dat het gehalte weer op peil is. Zo verdwijnt de vervuilde lucht en maakt het plaats voor frisse, zuurstofrijke lucht waarin men prettig kan wonen. Omdat het automatisch gaat, kost het niet onnodig veel energie. Het is dus goed voor het milieu én de portemonnee. Annelies Barnard, directeur bestuurder van de Woningstichting: “natuurlijk kunnen al deze maatregelen niet alléén zorgen voor een goed woonklimaat of minder kosten. Hier heeft de bewoner de grootste troef in handen. Als mensen de deur open laten staan, en/of veel blijven verwarmen, ervaart men niet meer woongenot. Bovendien blijven de woonlasten dan hoog. We proberen bewoners zo goed mogelijk te informeren over hoe mensen het fijnste kunnen wonen in zo’n ‘ingepakt’ huis.

Aanbeveling: zorg dat bewoners goed geïnformeerd zijn over de keuzes en mogelijkheden
Naast alle positieve reacties over de verbeterde woningen doet het WAC ook een aantal aanbevelingen. De voornaamste aanbeveling is dat bewoners vaker en beter geïnformeerd moeten worden. Bijvoorbeeld over de installaties waarvan ze gebruikmaken zoals de zonnepanelen, het ventilatiesysteem en de (vloer)verwarming. “Het is mooi dat de woningen verduurzaamd zijn, dat is techniek. Vergeet niet ook bewoners mee te nemen in het gebruik van de installaties in de woning. Duidelijke uitleg is van groot belang. Dit maakt ze bewuster van hun woongedrag en van de mogelijkheid om kosten te besparen” aldus Paula Voncken van de WAC. Anita de Moed vult nog aan: “neem dit ook mee in de communicatie bij nieuwe huurders, zij moeten de installaties natuurlijk goed kunnen gebruiken”.  We gebruiken de resultatenHet onderzoek geeft een beeld over wat bewoners goed vinden en wat niet. “We zijn heel blij met het onafhankelijk onderzoek van het WAC” zegt Annelies Barnard, “Het laat zien wat we kunnen verbeteren. Daar zullen we zeker rekening mee houden bij projecten in de toekomst”.