U bevindt zich hier: HomeOver onsNieuws2021 Gezamenlijk statement Julianastraat: Bewoners, de Woningstichting en gemeente weer samen aan de slag!

08 juli 2021

Eind mei presenteerde de gemeente de resultaten van het cultuurhistorisch en bouwtechnisch onderzoek ten behoeve van de aanvraag van een gemeentelijke monumentenstatus. Uit de onderzoeken blijkt dat het straatbeeld van de Julianastraat, de gevels van de ruim honderd jaar oude woningen en het openbaar gebied grote cultuurhistorische waarde hebben voor Wageningen. Bouwtechnisch is het ook mogelijk om de woningen te behouden, uit dit onderzoek blijkt ook dat de renovatie een grote investering vraagt.

Julianapark oud

En nu? Weer samen aan de slag
Met de resultaten van de onderzoeken willen we zo snel mogelijk aan de slag voor de Julianastraat; de Woningstichting voor de woningen en de bewoners, de gemeente als verantwoordelijke voor het openbaar gebied en de bewonerscommissie vertegenwoordigt de bewoners van de Julianastraat. De Erfgoedverenigingen, de aanvragers van de monumentenstatus, willen we betrekken als adviseur.

Ons gezamenlijk uitgangspunt is dat in de Julianastraat straks mooie, comfortabele, betaalbare woningen staan. Daarbij gaan we op zoek naar de balans tussen de cultuurhistorie, het wooncomfort, de duurzaamheid en betaalbaarheid voor de bewoners en de Woningstichting. Hierbij schakelen we ook een ervaren renovatiearchitect in.

Wij willen vaart maken. We móeten ook vaart maken. De bewoners wachten op duidelijkheid.

Beslissing over monumentenstatus komt later
Om deze stap in het proces zorgvuldig te kunnen doen, heeft de gemeente besloten een besluit over de aanvraag voor de gemeentelijke monumentenstatus voorlopig uit te stellen.