Een BIJ-zonder moment: Opening Basisschool de Bijenkorf

U bevindt zich hier: HomeOver onsNieuws2018 Een BIJ-zonder moment: Opening Basisschool de Bijenkorf

Een BIJ-zonder moment: Opening Basisschool de Bijenkorf

15 november 2018

Op 14 november zoemde het op het schoolplein van de Bijenkorf. Het was ook een BIJ-zondere ochtend: de officiële opening van de nieuwste en duurzaamste basisschool van Wageningen – Basisschool De Bijenkorf! Wij wensen onze nieuwe buren heel veel succes en plezier in de nieuwe Frisse School.

Officiele opening de Bijenkorf

Samenwerken voor een frisse school in Wageningen
Het maken van de plannen voor de nieuwe basisschool kent een lange geschiedenis. Al in 2012 kwamen de gemeente Wageningen, de Woningstichting en de Ireneschool samen om te onderzoeken wat de mogelijkheden zijn voor een nieuwe school. Het is de oude school, de Woningstichting en de gemeente Wageningen samen gelukt om een goed plan te maken voor een ‘Frisse school’ (klasse B).

De duurzaamste basisschool

De nieuwe basisschool voldoet zoveel als mogelijk aan frisse school normering klasse B. Een Frisse School is een schoolgebouw met een laag energiegebruik en een gezond binnenmilieu als het gaat om luchtkwaliteit, temperatuur en comfort, licht en geluid. Energiegebruik en een gezond binnenklimaat kunnen soms tegenstrijdig zijn. Voldoende ventilatie is noodzakelijk voor een gezond binnenklimaat, maar ventileren kost ook energie.
Frisse scholen zorgen voor:
•  Besparing op de energie (kostenbesparing)
•  Minder luchtvervuiling (beperking CO2-uitstoot/broeikaseffect)
•  Vermindering van het gebruik van fossiele grondstoffen.

Vervolg: Sloop oude school
Nu de kinderen en leraren uitgevlogen zijn, gaan we de oude school slopen. Hier bouwen we 12 sociale huurwoningen en 24 sociale huur appartementen. De plannen zijn al besproken met de werkgroep en omwonenden. Naar verwachting is het gehele Ireneplan in het begin van het tweede kwartaal van 2020 gerealiseerd.

Filmpje van de opening
Het was een leuke opening, kinderen waren blij dat de school nu echt van hun is! Kijk hier voor een kort filmpje van de opening.