Droomhuis en de Woningstichting blijven samenwerken

U bevindt zich hier: HomeOver onsNieuws2022 Droomhuis en de Woningstichting blijven samenwerken

Droomhuis en de Woningstichting blijven samenwerken

16 september 2022

Het Droomhuis staat aan de dijk nabij het centrum Wageningen. Een kleurrijk huis dat in 2006 is aangepast aan de mogelijkheden en beperkingen van de bewoners. Er wonen 7 bewoners die omgeven worden met alle zorg en aandacht die zij nodig hebben. Het huis biedt een veilige, kleinschalige en stimulerende woonvorm waarin bewoners zo veel mogelijk regie over hun eigen leven kunnen voeren. Dit mooie en belangrijke initiatief willen alle partijen graag voortzetten, daarom tekenden de partijen op 16 september de hernieuwde samenwerkingsovereenkomst.

Droomhuis samenwerking 2022

Geschiedenis van het Droomhuis
Ooit was dit pand het woonhuis van een Wageningse drukker, met een drukkerij in de zijvleugel. Vervolgens was het pand tientallen jaren de woning van hoogleraren aan de universiteit en werd het verhuurd aan een studentenvereniging. Vanaf de jaren zeventig was het pand onder andere in gebruik als jongerencentrum, vegetarisch eethuis en minderhedencentrum.

Wat is het droomhuis nu?
Het Droomhuis is een vereniging van ouders (en/of relaties) van mensen met een verstandelijke en/of meervoudige beperking. De villa bestaat uit zeven eenheden met gemeenschappelijke voorzieningen zoals woonkamer en keuken. Hier woont een groep van zeven bewoners met een meervoudige beperking. “Deze locatie is niet alleen mooi maar ook ideaal voor de bewoners. Hier aan de rand van de stad kunnen zij ook deelnemen aan alle activiteiten en voelen zij zich ook betrokken bij onze stad”, zegt Mevrouw Gretha Jansen voorzitter van het Bestuur het Droomhuis. De zorg en begeleiding die bewoners nodig hebben wordt geleverd door ’s Heerenloo en ingekocht door de vereniging het Droomhuis. De zorgovereenkomst is gekoppeld aan de huurovereenkomst omdat de bewoners zonder begeleiding niet in staat zijn om zelfstandig te wonen. Dit betekent dat als de zorgovereenkomst stopt ook de huurovereenkomst eindigt.

Samenwerking
De beide partijen willen het Droomhuis in stand houden en samenwerken om de huurders van het Droomhuis een samenhangend geheel van woon- en zorgdiensten aan te bieden. Zodat de bewoners zo goed mogelijk kunnen (blijven) wonen en functioneren in het Droomhuis. De vereniging Droomhuis heeft zelf het voorkeursrecht om nieuwe bewoners voor te dragen voor de Villa. Deze worden dan voorgelegd aan de Woningstichting. Dit geldt niet voor de aangrenzende drie zelfstandige appartementen voor bewoners met een verstandelijke beperking en eengezinswoning. Hier is de Woningstichting verantwoordelijk voor de nieuwe huurders. De kandidaat-huurder krijgt vooraf wel een gesprek met de contactpersoon van het Droomhuis. Annelies Barnard, directeur van de Woningstichting geeft aan dat zij onder de indruk is hoe fijn thuis de bewoners hebben door alle inzet van de ouders, de vrijwilligers samen met de begeleiders van ’s Heerenloo. Het Droomhuis is een inspirerende plek die laat zien hoe je “samen thuis in de buurt” ook echt samen kunt vormgeven.