Ondertekening intentieoverenkomst Brandweer Gelderland Midden

U bevindt zich hier: HomeOver onsNieuws2021 Ondertekening intentieoverenkomst Brandweer Gelderland Midden

Ondertekening intentieoverenkomst Brandweer Gelderland Midden

02 april 2021

Om de brandveiligheid van haar woningen zo goed mogelijk te waarborgen tekende onze directeur op 1 april een intentieovereenkomst met Brandweer Gelderland-Midden.

Annelies Barnard en Robert Polman tekenen overeenkomst

Brandveilig leven
De brandweer werkt al jaren hard aan brandbrandveiligheid met de campagne ‘Brandveilig Leven’. Doel is om het aantal branden, slachtoffers én schade te verminderen. We werken al jaren samen met de brandweer. De brandweer is betrokken bij nieuwbouw en alle groot onderhoudsprojecten van de corporatie en oefent soms in panden. Hiervan leren beide partijen.

Brandveilig wonen
Natuurlijk hebben bewoners zelf ook invloed op de brandveiligheid van hun woning. Uit onderzoek blijkt dat de meest voorkomende brandoorzaak menselijk handelen is. Denk aan bijvoorbeeld onoplettendheid tijdens het koken en het verkeerd gebruik van kaarsen. Ook blijkt dat nog steeds veel mensen geen rookmelder hebben of dat deze niet werkt. Zo heeft de inrichting van de woning (meer elektrische apparaten, meubilair met synthetische schuimvulling) grote invloed op het verloop van de brand. Ook het goed gebruik van buitenruimte vergroot de brandveiligheid; zoals het vrijhouden van de vluchtwegen. Dus bewustwording bij bewoners van het risico op brand, weten hoe brand te voorkomen en wat te doen bij brand kunnen van levensbelang zijn.

De overeenkomst
In 2020 kregen de huurders van de Riemsdijkstraat te maken met brand in hun flat. Dat liet zien dat een brand snel uit de hand kan lopen én dat het noodzakelijk is dat er goede voorzieningen zijn en de bewoners goed weten hoe te handelen bij brand. De impact van deze brand was voor de Woningstichting een extra reden om de samenwerking met de brandweer te intensiveren en het beleid ten aanzien van de brandveiligheid te actualiseren.
“We zorgen natuurlijk dat we ons als woningcorporatie houden aan de geldende regels. Met deze overeenkomst blijven we samen kijken naar wat er beter kan, zegt Annelies Barnard, directeur van de Woningstichting. Natuurlijk is het ook belangrijk dat de bewoners weten wat zij zelf kunnen doen aan een brandveilig huis. Samen met brandweer én huurders, gaan wij ons hiervoor inzetten”

Met goede afspraken snel verbetering
In de intentieovereenkomst spreken we met de brandweer af om gezamenlijk te werken aan het verbeteren van de brandveiligheid. Samen kijken naar risico's en het verbeteren van brandveiligheid staat daarbij centraal. Na de ondertekening maken brandweer en de Woningstichting een plan van aanpak om zo passende stappen te zetten die de brandveiligheid en de bewustwording verbeteren.