Benedenbuurt - wijk van de toekomst

U bevindt zich hier: HomeProjectenWijken van de toekomst Benedenbuurt - wijk van de toekomst

Benedenbuurt - wijk van de toekomst

Buurtbewoners en de gemeente zetten zich samen met ons in om de Benedenbuurt in Wageningen in de toekomst niet langer afhankelijk te laten zijn van aardgas. Hiervoor bekijken we de mogelijkheden om een collectief warmtenet te realiseren. Met dit warmtenet kunnen de huizen van duurzame warmte voorzien worden. Misschien kan er zelfs energie met elkaar uitgewisseld worden via zo’n warmtenet.

Vervanging riolering geeft ruimte voor warmtenet
Directe aanleiding voor de ideeën van het warmtenet is dat de gemeente vanaf 2019 de riolering en bestrating in de Benedenbuurt* wil vervangen vanwege de ouderdom hiervan. Gezien de grootte van die ingreep maakt dit de aanleg van een warmtenet relatief eenvoudig. Ook het aardgasnet van de Benedenbuurt is verouderd. Een warmtenet voorkomt dat er een nieuw aardgasnet aangelegd hoeft te worden.

*Hoewel de Benedenbuurt formeel groter is hebben wij het voor dit project over de +/- 470 woningen binnen het vierkant Diedenweg, Geertjesweg, Postjesweg, Lawickse Allee.

Wilt u meer informatie? Bekijk dan de website van Wageningen woont duurzaam.