Nieuwe huurder

U bevindt zich hier: HomeIk ben huurder Nieuwe huurder

Nieuwe huurder

• Ik ga een woning van de Woningstichting huren. Moet ik borg betalen?

Nee, voor onze sociale huurwoningen vragen wij geen borg.  Voor een vrije sector woning betaalt u sommige gevallen een borg.

• Hoe gaat het met het betalen van de huur van mijn nieuwe woning?

Wanneer u een woning van ons gaat huren, geeft u ons een machtiging om de huur automatisch van uw rekening af te schrijven. Op de dag dat u de sleutels van ons krijgt en de huurovereenkomst ondertekent moet er een eerste nota betaald worden. Deze nota kunt u alleen met uw pinpas voldoen of van tevoren aan ons overmaken. Die nota bestaat uit de eerste huurtermijn. De volgende huurtermijn schrijven wij dan automatisch van uw rekening af.

• Er moeten nog reparaties uitgevoerd worden in mijn nieuwe woning. Hoe geef ik dat aan?

Op de dag dat u van ons de sleutels ontvangt van uw nieuwe woning en de huurovereenkomst tekent, krijgt u hierover informatie. De uit te voeren werkzaamheden zijn zoveel mogelijk uitgevoerd. Wanneer wij nog werkzaamheden moeten uitvoeren geven wij aan door wie dit gaat gebeuren en op welke termijn.

Daarnaast kunt u nog een maand lang reparaties doorgeven. Uiteraard wordt er wel gekeken of wij deze voor u moeten uitvoeren.

• Heb ik gewoon nog gas, water en elektra op het moment dat ik de sleutels krijg?

Ja, op het moment dat u als bewoner de woning betrekt is er nog gas, water en elektra aanwezig. Wij sluiten deze voorzieningen nooit af bij een verhuizing.

• Hoe regel ik de aanmelding van gas, water en elektra?

Op het moment dat u als huurder de sleutels krijgt van uw nieuwe woning, is er gewoon water, elektra en gas. Het is wel belangrijk om op de eerste huurdag de meterstanden te noteren van het gas, water en elektra. U bent zelf vrij om een energiemaatschappij te kiezen die u wilt. Bij uw energiemaatschappij meldt u uw meterstanden van het gas en elektra. Uw waterstand meldt u aan bij Vitens.

• Hoe kom ik in contact met de vorige huurder?

Tijdens de bezichtiging van een sociale huurwoning kunnen huurder en woningzoekende al telefoonnummers en/of e-mailadressen uitwisselen. Is dit nog niet gebeurd? Neem dan contact met ons op. Als de vorige huurder toestemming geeft, ontvangt u van ons de contactinformatie. Geeft de huurder geen toestemming, dan mogen we de gegevens niet aan u doorgeven. Dan kunt u een briefje in de brievenbus doen, met het verzoek aan de huidige bewoner om contact met u op te nemen.

Bezichtigingen van vrije sectorwoningen worden begeleid gedaan door onze medewerker. De vorige huurder heeft de woning dan al opgeleverd en is dus niet aanwezig bij een bezichtiging.

• Ben ik verplicht om spullen van de vorige huurder over te nemen?

Nee, u bent  niet verplicht om spullen van de vertrekkende huurder over te nemen. Wij stellen de vertrekkende huurder in de gelegenheid om spullen aan de nieuwe bewoner ter overname aan te bieden. Denk hierbij aan tapijt, laminaat, gordijnen enzovoort.

Het overnemen van spullen is iets tussen de vertrekkende bewoner en de nieuwe bewoner. De Woningstichting mengt zich hier niet in. Neemt u iets van elkaar over. Dan kunt u dit invullen op het overnameformulier. De vertrekkende huurder heeft hiervoor een formulier van ons gekregen. Alle spullen moeten hierop vermeld worden, voorzien van de handtekening van de vertrekkende en nieuwe bewoner. Dit formulier levert de vertrekkende bewoner bij de opzichter in tijdens de eindkeuring. Zo weten wij wat er in de woning achter mag blijven.

• Kan ik huurtoeslag aanvragen?

U kunt zelf berekenen of u in aanmerking komt voor huurtoeslag. Dit is afhankelijk van verschillende factoren zoals uw leeftijd, de samenstelling van uw huishouden, uw inkomen en vermogen.

Maak een proefberekening op www.toeslagen.nl. Dit is een website van de Belastingdienst. Heeft u nog vragen? Neem dan contact op met de Belastingdienst, via telefoonnummer 0800 - 0543.

Voor vrije sectorwoningen heeft u geen recht op huurtoeslag.

• Hoe weet ik hoeveel huurtoeslag ik krijg?

U kunt een proefberekening maken op de website: www.toeslagen.nl. Dit is een website van de Belastingdienst. Deze berekening geeft u een goede indicatie. Voordat u een aangeboden woning accepteert, kunt u deze berekening al maken. Het kan u helpen bij het maken van de beslissing of u de woning daadwerkelijk wilt accepteren.

• Ik wil een proefberekening maken om te kijken of ik huurtoeslag krijg. Waar vind ik de gegevens die ik daarvoor nodig heb?

Voor het maken van een proefberekening heeft u de kale (netto) huurprijs nodig. Deze kunt u vinden in de e-mail die u heeft ontvangen toen wij u de woning aanboden. Voor appartementen geldt dat er in de meeste gevallen ook kosten worden doorberekend voor de huismeester, verlichting centrale ruimtes en de schoonmaak van de centrale ruimtes.

De hoogte van deze kosten kunt bij ons opvragen door een e-mail te sturen naar: info@dewoningstichting.nl of u belt naar 0800 - 0317. Met de juiste gegevens maakt u de proefberekening via de website: www.toeslagen.nl. Dit is een website van de Belastingdienst. Let u er wel op dat de berekening een schatting is. U kunt er geen rechten aan ontlenen.

• Ik ga een woning huren. Welke verzekeringen moet ik afsluiten?

Als u een woning gaat huren, moet u ook een aantal verzekeringen afsluiten. Klik hier voor meer informatie.

• Met welke andere kosten dan de huur moet ik rekening houden?

Naast de huur en kosten voor de telefoon-, televisie- en internetaansluiting krijgt u ook nog met andere kosten te maken. Voor meer informatie, klik hier.

• Heeft u geen antwoord op uw vraag gevonden?

Mail uw vraag naar verhuur@dewoningstichting.nl en u ontvangt binnen twee werkdagen een bericht van ons.