Huur opzeggen

U bevindt zich hier: HomeIk ben huurderHuur opzeggen

Huur opzeggen

• Ik heb spullen die ik wil aanbieden aan de nieuwe huurder, kan dat?

Nadat u de huur schriftelijk heeft beëindigd, komt onze opzichter bij u langs. Hiervoor maken wij een afspraak met u. De opzichter bespreekt tijdens zijn bezoek hoe u de woning aan ons moet opleveren. Op dat moment kunt u ook aangeven welke spullen  u graag aan wilt bieden aan de nieuwe huurder (denk hierbij aan laminaatvloeren, tapijt, kasten enzovoort).

In een paar gevallen is overname van spullen niet altijd mogelijk:

• De nieuwe huurder moet bekend zijn voor u verhuist. Is dat niet zo, dan levert u de woning leeg en schoon op. Bij de oplevering van een vrije sectorwoning mag u soms spullen achterlaten in de woning in overleg met de opzichter. U krijgt hiervoor geen vergoeding.
    • Als wij de woning verkopen bespreekt onze opzichter met u wat u kunt achterlaten in de woning.
    • Als onze opzichter aangeeft dat de door u aangebrachte wijzigingen technisch niet in orde zijn. Denk hierbij aan bijvoorbeeld een laminaatvloer waarvan de ondervloer niet voldoet aan de voorwaarden.
    • Als u niet wilt meewerken aan een bezichtiging van uw woning, behoort overname van spullen niet tot de mogelijkheden.

U blijft verantwoordelijk voor de overgenomen spullen
    Wij adviseren u om overgenomen spullen af te dekken op het moment dat u de sleutels inlevert bij onze opzichter. U blijft verantwoordelijk voor de overgenomen spullen totdat u de sleutels heeft ingeleverd bij de opzichter. Wij
    zijn niet aansprakelijk voor schade die tijdens werkzaamheden in de woning is ontstaan aan de overgenomen spullen.

• Hoeveel sleutels moet ik inleveren als ik ga verhuizen?

Op de dag dat u de huurovereenkomst voor uw woning heeft gekregen, heeft u ook een rapport getekend. Op dit rapport leest u, op de laatste pagina, hoeveel sleutels u van ons heeft ontvangen. Hetzelfde aantal sleutels moet u weer inleveren. Dit doet u op de laatste dag dat u de woning nog van ons huurt bij de opzichter. Levert u minder sleutels in dan dat u heeft ontvangen? Dan betaalt u hiervoor de kosten. Wat de kosten zijn vertelt de opzichter vooraf aan u.

• Kan ik mijn huur ook telefonisch beëindigen?

Nee, het is helaas niet mogelijk om de huur van uw woning telefonisch te beëindigen. Dit kan alleen schriftelijk. U kunt hier klikken voor het formulier waarmee u dit kunt regelen. Staat u met uw partner of huisgenoot op de huurovereenkomst? Dan moet u het formulier ook beiden ondertekenen.

• Wanneer ontmoet ik de nieuwe huurder van mijn woning?

U ontmoet de nieuwe huurder eigenlijk altijd bij de bezichtiging van uw (sociale huur)woning. Deze woningbezichtiging doet een medewerker van de Woningstichting met de eerste tien kandidaten op de lijst. Dit noemen we een groepsbezichtiging. De bezichtiging vindt plaats binnen drie weken nadat u de huur heeft opgezegd. Hiervoor maken we natuurlijk eerst een afspraak met u.

Na de bezichtiging kunnen belangstellenden via internet aangeven of ze nog steeds interesse hebben voor uw woning hebben. De eerste persoon op de lijst van belangstellenden, krijgt de woning aangeboden. Met deze persoon kunt u afspraken maken over spullen die u wilt achterlaten in de woning en die u aanbiedt ter overname. Natuurlijk kunt u ook tijdens de groepsbezichtiging al gegevens uitwisselen met de belangstellenden.

Voordat iemand een woning van ons mag huren, moeten wij nog wel een aantal gegevens controleren (bijvoorbeeld inkomensgegevens). Als deze niet in orde zijn, dan trekken wij de aanbieding van de woning in. Controleer daarom voordat u afspraken maakt, altijd eerst even bij de Woningstichting of die persoon ook echt de nieuwe huurder wordt.

Een vrije sectorwoningen wordt pas geadverteerd nadat deze door u, als vertrokken huurder, is opgeleverd. De bezichtiging door een woningzoekende wordt begeleid door een medewerker van de Woningstichting. U heeft dus als vertrokken huurder geen contact met een nieuwe huurder.

• Kan ik de huur op elke dag van de week beëindigen?

Ja u kunt de huur op elk moment van de week schriftelijk beëindigen. Een formulier om de beëindiging van uw huur te regelen, vindt u hier. U moet de huur van een sociale huurwoning minimaal een maand van tevoren beëindigen. Huurt u een vrije sectorhuurwoning? Dan heeft u een opzegtermijn van twee maanden. De einddatum van uw huurovereenkomst mag niet in het weekend of op een feestdag vallen. Als dit wel het geval is, verplaatsen wij de datum naar de eerstvolgende werkdag.

• Als ik de huur beeindig, moet ik dan ook mijn automatische incasso stopzetten?

Als u de Woningstichting gemachtigd heeft de huur automatisch van uw rekening af te schrijven, dan hoeft u niets te regelen. Wij zetten deze automatische incasso dan stop.

Heeft u in het verleden niet ons, maar de bank een opdracht gegeven voor deze automatische incasso. Dan moet u de bank hierover informeren en zelf de incasso stop zetten.

• Hoe ver van tevoren kan ik de huur van mijn woning beëindigen?

Zodra u weet per wanneer u wilt verhuizen, kunt u de huur van uw woning beëindigen. U heeft een opzegtermijn van tenminste één maand. Als u de huur langer van tevoren beëindigd, heeft u een grotere kans dat u de nieuwe huurder ontmoet.

Als u uit een vrije sectorwoning wilt verhuizen, heeft u een opzegtermijn van twee maanden.

• Hoe moet ik mijn woning achterlaten als ik verhuis?

Zodra u de huur van uw woning beëindigt, maken we zo snel mogelijk twee afspraken met u.

De eerste afspraak plannen we binnen vijf werkdagen. Deze afspraak noemen wij de voorkeuring. De opzichter geeft tijdens deze afspraak aan welke werkzaamheden u nog moet uitvoeren in de woning. Ook vertelt hij u wat u over zou kunnen laten nemen door de nieuwe bewoner. Aan het einde van de afspraak krijgt u een overzicht waarin alle afspraken staan beschreven.

De afspraken bevestigen wij in een e-mail naar u. In deze e-mail voegen wij ook onze opleverwoorwaarden toe. Dit geeft u de mogelijkheid om de informatie alvast door te lezen voordat onze opzichter bij u langs komt.

De tweede afspraak; de eindkeuring, vindt plaats op de laatste dag dat u de woning nog van ons huurt. De opzichter controleert op dat moment of u de werkzaamheden zoals afgesproken heeft uitgevoerd.

• Ik heb spullen die ik wil laten overnemen. Wanneer ontmoet ik de nieuwe huurder van mijn woning?

Wij doen ons best om zo snel mogelijk een nieuwe huurder voor de woning te vinden.
    Zodra u de huur opzegt, nemen wij zo snel mogelijk contact met u op om drie afspraken te maken. Namelijk voor een voor- en eindkeuring van de woning en voor een bezichtiging. Tijdens de bezichtiging, heeft u de mogelijkheid om de nieuwe huurders vertellen welke spullen u ter overname aanbiedt. Zodra de nieuwe bewoner de woning heeft geaccepteerd, kunt u samen een afspraak maken. U ontvangt van ons een overnameverklaring. Hierop geeft u aan welke spullen de nieuwe huurder van u overneemt. Dit formulier levert u dan bij de opzichter op de laatste dag dat u de woning  van ons huurt.

• Ik wil de huur van mijn woning beëindigen, mag een familielid blijven wonen?

Nee, dat mag niet. U bent de huurder van de woning. Wanneer u de huur van de woning beëindigd, adverteren wij uw woning op het internet. De persoon in kwestie kan uiteraard wel op de woning reageren, als deze is ingeschreven als woningzoekende bij Huiswaarts.

• Kan ik binnen mijn flat doorschuiven naar een andere woning?

Nee, helaas is dat niet mogelijk. We adverteren de woning op internet. Als u staat ingeschreven als woningzoekende bij Huiswaarts, dan kunt u via www.huiswaarts.nu reageren.

Bij vrije sectorwoningen mag u wel iemand voordragen die uw woning wilt gaan huren. Al onze vrije sectorwoningen zijn eengezinswoningen.

• Heeft u geen antwoord op uw vraag gevonden?

Mail uw vraag naar verhuur@dewoningstichting.nl en u ontvangt binnen twee werkdagen bericht van ons.

• Ik ga verhuizen. Wanneer moet ik mijn huur beëindigen?

U moet de huur minimaal één maand van tevoren beëindigen. Dit kan alleen schriftelijk. De laatste dag dat u de woning nog van ons huurt moet op een doordeweekse dag vallen. Klik hier voor het formulier waarmee u de huur kunt beëindigen. Staat u met twee personen op de huurovereenkomst? Dan moet u het formulier ook beiden ondertekenen.

Huurt u een vrije sectorwoning? Dan heeft u een opzegtermijn van twee maanden.

• Hoe stop ik de huur van mijn garage?

U kunt de huur van uw garage elke dag schriftelijk opzeggen, ten minste een maand voordat u de garage gaat opleveren. De laatste dag van uw huurovereenkomst moet op een doordeweekse dag (maandag tot en met vrijdag) vallen. Klik hier voor het formulier.