Pomona – Asterstraat maakt geschiedenis!

U bevindt zich hier: HomeOver onsNieuws2019 Pomona – Asterstraat maakt geschiedenis!

Pomona – Asterstraat maakt geschiedenis!

08 november 2019

Wie heeft het niet gezien? Er is de laatste jaren een hoop werk verricht aan de Pomona/Asterstraat- flats. De flatgebouwen zijn zowel aan de binnenzijde als de buitenzijde grootschalig onder handen genomen waarbij er ook aandacht is besteed aan energetische maatregelen. Kortom, de bijna 500 appartementen hebben in drie jaar tijd een ware metamorfose ondergaan. En daar hebben bewoners, medewerkers van Van Wijnen Rosmalen en de Woningstichting en leden van de familie Hioolen bij stil gestaan tijdens de afsluiting van het groot onderhoud.

afsluiting Pomona/asterstraat

Het groot onderhoud gaat niet vanzelf, daar is heel veel afstemming, techniek, planning én aandacht voor bewoners voor nodig. Want voordat de bewoners een nieuw onderhouden duurzamere en comfortabelere woning hebben, moeten zij helaas ook de nodige overlast verdragen. Gelukkig zijn (de meeste) bewoners na afloop erg blij het resultaat.

Metamorfose van binnen en buiten
Aan de buitenkant is het duidelijk, alle flats staan er weer fris en netjes bij. De entrees zijn opgeknapt, de balkons en galerijen zijn voorzien van nieuwe hekwerken, kozijnen en metselwerk hebben een nieuwe kleurstelling en alle flats hebben een naam gekregen! Aan de binnenkant is er ook het nodige gedaan. Het groot onderhoud bestond uit (waar nodig) het vernieuwen van de keuken, badkamer en toilet en het aanbrengen van individuele meters in de meterkast. Hierdoor betalen bewoners voor het werkelijke verbruik van het warm-, koud water en kookgas. Wij hopen hiermee het bewustzijn van het gebruik te vergroten. De andere verbeteringen die we hebben aangebracht zijn onder andere: isolerende maatregelen, CO2 gestuurde ventilatie, nieuwe klepramen welke voorzien zijn van dubbelglas en ventilatierooster en op de douche een thermostatische douchemengkraan. Hierbij is natuurlijk zo veel mogelijk gebruik gemaakt van duurzame oplossingen.

Geschiedenis op de gevels
Deze grote opknapbeurt is voor Pomona & Asterstraat na drie jaar eindelijk achter de rug. Dit markeert een mijlpaal uit de geschiedenis van de flats. Zo ook de namen die de flats nu gekregen hebben. Elke flat heeft een naam die te maken heeft met de geschiedenis vóórdat de flats er stonden. De drie flats aan de zijde Asterstraat hebben bloemennamen gekregen: Anemoon, Lupine en Korenbloem. Daarmee sluiten de flats mooi aan bij de bloemenbuurt. Aan de andere kant van de Rooseveltweg, hebben de flats van de Pomona voornamen gekregen. De namen van de familie Hioolen, die de kwekerij ‘Pomona’ runden op deze plek.

Onthulling bij afsluiting
Niet alleen de namen op de flats geven een blik op de geschiedenis. Bij de afsluiting waren ook familieleden van de familie Hioolen aanwezig om de panelen met de historische onderbouwing te onthullen. Hierop is in tekst en beeld de geschiedenis van dit gebied te bekijken.