Interview: Teun van Dreven en Barend van de Haar

U bevindt zich hier: HomeOver onsNieuws2019 Interview: Teun van Dreven en Barend van de Haar

Interview: Teun van Dreven en Barend van de Haar

25 februari 2019

Twee heren van de bewonerscommissie Bovenbuurt/Laagbouw zitten er klaar voor. Barend van de Haar en Teun van Dreven zijn trots op wat ze doen en voor elkaar krijgen in de buurt. Speciaal voor deze gelegenheid praten ze erover, om een indruk te geven van hoe het is om te wonen in deze buurt in Wageningen.

Teun van Dreven & Barend van de Haar

Barend van de Haar: ‘Vanaf 2011 zit ik in de bewonerscommissie. In die tijd sliep de commissie een beetje. Er werd weinig georganiseerd in de buurt. Maar in 2015 kwam daar verandering in door de komst van een paar nieuwe leden. Vanaf toen kwam er meer ‘leven in de brouwerij’. Te beginnen bij een bloemetje voor nieuwe inwoners van de buurt, bezorgd door twee leden van de commissie. Ook bij nieuwe bewoners van koopwoningen gaan ze langs. En dat zorgde – en zorgt nog steeds – voor een grote(re) betrokkenheid van bewoners bij de buurt.’

Inmiddels is het werk van de commissie en haar activiteiten uitgegroeid tot een mooie traditie, waarbij iedereen zich welkom voelt. En daar is het niet bij gebleven. Door de jaren heen organiseerde de commissie van alles. Van de jaarlijkse nieuwjaarsreceptie, tot eindejaarsgeschenken voor alle huurders en een deel-bladblazer en heggenschaar in de wijk. Maar ook vertegenwoordigt de commissie de buurt en neemt deel in gesprekken tussen de gemeente, de Woningstichting en de bewoners. De lijst van wat ze voor elkaar hebben gekregen voor een fijner woonklimaat, is lang. Bladkorven waar je je blad in kan gooien, een zoutbak op de hoek zodat er makkelijk gestrooid kan worden, opritten op tussenpaden, een whatsapp-groep voor veiligheid in de wijk, een schaatsbaantje en een jaarlijks terugkerende nieuwsbrief.

Teun van Dreven: ‘Of we nog wensen hebben? Natuurlijk! We willen nog graag een AED in de wijk en een schuurtje voor de opslag van spullen. En zo zijn er nog wel meer dingen die we graag willen. Maar het allerbelangrijkste is dat mensen hier fijn wonen in de buurt. En daar doen we ons best voor.’

Kader
De bewonerscommissie bestaat uit 5 leden die allemaal in de buurt Bovenbuurt/Laagbouw wonen. Hun doel is om de woon- en leefomgeving te handhaven en te verbeteren. Dat betekent niet dat andere bewoners geen initiatieven mogen nemen. De commissie is opgericht vanuit de Woningstichting om een aanspreekpunt in de buurt voor huurders te hebben. In de Bovenbuurt is dat uitgegroeid tot een volwaardige commissie die zowel voor de Woningstichting als voor bewoners een vertegenwoordiger is.
Wilt u meer weten over de bewonerscommissie in uw buurt? Stuur dan een e-mail naar wonen@dewoningstichting.nl.