Huur- en inkomensgrenzen 2019

U bevindt zich hier: HomeOver onsNieuws2019 Huur- en inkomensgrenzen 2019

Huur- en inkomensgrenzen 2019

02 januari 2019

De huur- en inkomensgrenzen voor 2019 zijn bekend. Jaarlijks stelt de overheid de nieuwe grenzen vast die bepalend zijn voor het toewijzen van sociale huurwoningen voor woningcorporaties. Vooral nieuwe huurders krijgen hiermee te maken op het moment dat ze een woning bij ons gaan huren. Maar wat houden deze grenzen nu eigenlijk in en wat betekent dit voor u als nieuwe huurder?

Huurbeleid 2019

Toewijzingsbeleid 2019
Elk jaar vanaf 1 januari gelden er nieuwe grenzen. Zo ook in 2019. Voor het aankomende jaar betekent dit dat we van de sociale huurwoningen die vrijkomen zoveel mogelijk toewijzen aan huishoudens met lagere inkomens:

• Minstens 80% hiervan wijzen we toe aan huishouden met een inkomen tot € 38.035,-.
  • Maximaal 10% wijzen we toe aan huishouden met een inkomen tot € 42.436,-.
  • De laatste 10% mogen we toewijzen aan bijzondere doelgroepen en 3 of meer persoonshuishoudens met een inkomen dat te hoog is voor een sociale huurwoning maar te laag voor een vrije sector huurwoning met een inkomen tot € 46.217,-.

De huurgrens die bepaalt of een woning in de sociale of vrije sector valt, ook wel geliberaliseerde huurgrens genoemd, stond 3 jaar lang vast op € 710,68. Per 1 januari 2019 is de nieuwe huurgrens vastgesteld op € 720,42. Dit betekent voor u dat woningen met een huurprijs tot € 720,42 in aanmerking komen voor huurtoeslag.

Inkomensgrenzen huurtoeslag

• De pensioengerechtigde leeftijd gaat sinds 2013 stapsgewijs omhoog. Dat heeft gevolgen voor de leeftijd waarop huurtoeslagontvangers te maken krijgen met de regeling voor gepensioneerden. In 2019 is die leeftijd 66 jaar en 4 maanden.
  • Het maximale inkomen waarop een huishouden nog in aanmerking kan komen voor huurtoeslag is verhoogd. Dat inkomen is afhankelijk van de grootte van het huishouden en de leeftijd.

De inkomensgrenzen voor 2019 zijn:

€ 22.700 Eenpersoonshuishouden
(tot de AOW leeftijd)
€ 30.825  Twee of meer persoonshuishouden
(tot de AOW leeftijd)
€ 22.675 Eenpersoonshuishoudens ouderen
(vanaf 66 jaar en 4 mnd.)
€ 30.800 Twee of meer persoonshuishoudens ouderen
(vanaf 66 jaar en 4 mnd.)

De huurgrenzen voor huishoudens in 2019 zijn:

€ 607, 46 Een of twee persoonshuishouden
€ 651, 03 drie of meer persoonshuishouden

Deze inkomensgrenzen in combinatie met de huurgrenzen zorgen ervoor dat u een passende woning krijgt toegewezen die valt binnen de aftoppingsgrenzen van de huurtoeslag. Dit noemen we ook wel passend toewijzen. Wij bieden u dus een woning aan die past bij uw inkomen. Omdat het best ingewikkeld klinkt. Hebben we een infographic gemaakt waarin u in één oogopslag kan zien welke huurprijs past bij uw inkomen.