Energiecompensatie voor huurders met blokverwarming

U bevindt zich hier: HomeOver onsNieuws2023Energiecompensatie voor huurders met blokverwarming

Energiecompensatie voor huurders met blokverwarming

24 januari 2023

Voor huurders die via de Woningstichting hun afrekening voor warmte, gas en/of elektriciteit ontvangen is het al lange tijd onduidelijk of ze een energiecompensatie ontvangen, hoe hoog de compensatie is en hoe dit precies geregeld wordt. Op 18 januari 2023 is hierover meer bekend geworden.

Regeling tijdelijke tegemoetkoming blokverwarming
Op 18 januari 2023 heeft minister Jetten bekend gemaakt dat huurders met blokverwarming, onzelfstandige woonruimte of woningen die samen een gas- en/of elektra aansluiting delen een tegemoetkoming krijgen op de stijgende energiekosten voor het eigen verbruik. Hiermee wil de overheid huishoudens met blokverwarming hetzelfde voordeel bieden als huishoudens met een eigen aansluiting.

Wat betekent dit voor u
Dit bedrag gaan wij verrekenen met uw voorschotbedrag voor stookkosten. Dit betekent voor u dat uw maandelijkse bedrag wel omhoog gaat, maar minder hoog wordt doordat de tegemoetkoming hier nog vanaf wordt gehaald.

Woont u in een zelfstandige woning (eigen toegang)
Voor gas of warmte krijgt u een tegemoetkoming. Dit verrekenen wij met uw voorschotbedrag. Heeft u ook geen eigen aansluiting voor uw privé stroomverbruik dan krijgt u waarschijnlijk ook een tegemoetkoming hiervoor.

Woont u op kamers of in een woongroep (onzelfstandige woning)
De tegemoetkoming zal lager zijn omdat het verbruik van één kamer lager is dan het verbruik van een hele woning. Voor zowel gas als stroom krijgt u een tegemoetkoming. Wat wij gaan verrekenen met uw voorschotbedrag.

Wanneer ontvangt u informatie
Wij gaan nu rekenen en binnen 2 weken ontvangen huurders een persoonlijke brief met een advies voorschotbedrag. Dit kan namelijk per huishouden verschillen.

Bekijk hier de veel gestelde vragen