Wageningen huurt duurzaam

U bevindt zich hier: HomeOver onsNieuws2020 Wageningen huurt duurzaam

Wageningen huurt duurzaam

25 september 2020

Huurders, gemeente en de Woningstichting gingen met elkaar in gesprek over duurzaam huren in Wageningen.

logo dws

De gemeente heeft een concept Warmtevisie opgesteld. Wat betekent deze visie nu voor huurders van de Woningstichting? Welke stappen heeft de Woningstichting al samen met de huurders gezet en hoe houden we  verduurzaming betaalbaar?

Vraag naar warmte verminderen
Het overstappen naar een andere warmtebron kost voor een bestaande woning tijd. Voordat deze bronnen beschikbaar zijn, moet er nog een heel proces worden doorlopen. De gemeente gaat dit doen aan de hand van Wijk Uitvoeringsplannen, waarbij ook bewoners worden betrokken. Het belangrijkste uitgangspunt van de gemeente en de Woningstichting isom de warmtebehoefte  eerst zoveel mogelijk terug te brengen. Daarom heeft de Woningstichting inmiddels al veel woningen geïsoleerd. Ook is er bij het Energieloket Wageningen woont Duurzaam een adviseur voor huurders om samen vragen rond energiebesparing op te pakken.

In gesprek
Door het samen in gesprek gaan met huurders hebben we aandachtspunten in kaart kunnen brengen die gemeente en de Woningstichting in het vervolg van het traject zeker mee zullen nemen. “De aanwezige huurders zien het belang van het verduurzamen van woningen, door te isoleren en zonnepanelen op het dak te leggen en zijn zelf ook bewust in hun gedrag”, zegt Annelies  Barnard. “De woning wordt plezieriger, comfortabeler, en de energielasten gaan ook nog eens omlaag. Maar de huurders hebben ons ook terecht laten weten dat de woning wel betaalbaar moet blijven”. Wethouder Anne Janssen luchtte aan het einde van de avond haar hart “We doen met elkaar ons uiterste best om deze warmtetransitie op poten te zetten. Maar zonder hulp uit Den Haag gaan we het niet redden.” En daar was iedereen het hartgrondig mee eens.