Samen nadenken over wonen in Wageningen

U bevindt zich hier: HomeOver onsNieuws2020 Samen nadenken over wonen in Wageningen

Samen nadenken over wonen in Wageningen

17 december 2020

Op woensdagavond 16 december hadden we een digitale bijeenkomst met ruim 30 van onze belanghouders. We maken een nieuw ondernemingsplan met hierin de doelen en plannen voor de komende vijf jaar. Om dit goed te doen hebben we ook onze belanghouders, netwerkpartners en huurders om input gevraagd. Onze belangrijkste doelstelling blijft: mensen met een lager inkomen een goed thuis te bieden. Om dat te kunnen doen, willen en moeten we samenwerken met onze huurders en belanghouders in onze stad en in de regio.

belangenhoudersbijeenkomst 16 december 2020

Klaar zijn voor de toekomst
Om goede plannen te kunnen bedenken voor de toekomst, kijken we eerst even terug naar wat we de afgelopen tijd hebben gedaan. Maar ook naar de ontwikkelingen die op ons afkomen in Wageningen en landelijk. Zo zien we bijvoorbeeld dat we andere doelgroepen een woning moeten bieden, meer alleenstaanden, meer ouderen en meer kwetsbare mensen. Op de lange termijn kunnen woningcorporaties niet genoeg huizen bouwen en verduurzamen. Naast het gebrek aan financiële middelen hebben we in Wageningen ook nog eens te maken met gebrek aan bouwgrond. Relatief is de opgave het grootst in de Food Valley.

We vragen input voor ons ondernemingsplan aan huurders en de organisaties met wie we samenwerken voor de stad. En dan gaat het niet alleen om mooie plannen bedenken, maar we kijken ook naar de uitdagingen die we onderweg tegenkomen. Uitdagingen voor de (duurzame) woningbouw, klaar zijn voor nieuwe doelgroepen en ook de woonwensen in de toekomst, zoals daarbij aan het woonzorgconcept 'het Groene Hofje'. We hebben natuurlijk ook aandacht voor de leefbaarheid in onze buurten. Hiervoor werken we nauw samen met onze netwerkpartners in welzijn en zorg.

We doen het samen en zoeken naar verbinding
Uit de avond blijkt dat belanghouders, netwerkpartners elkaar nodig hebben om samen te werken aan goed en duurzaam wonen in de stad. Ook bewoners beamen dit, zij doen een oproep om echt te luisteren en na te gaan wat het maken van plannen voor de stad nou voor de bewoner betekent.

Gouden tips voor de Woningstichting
Het was een leuke en nuttige avond, niet alleen voor de Woningstichting maar ook voor de aanwezige belanghouders. Tot slot kregen we nog een aantal gouden tips gegeven: Blijf samenwerken, denk ook aan de huurder van de toekomst en blijf bij de kerntaak. Deze tips nemen we zeker ter harte.