Huur- en inkomensgrenzen 2020

U bevindt zich hier: HomeOver onsNieuws2020 Huur- en inkomensgrenzen 2020

Huur- en inkomensgrenzen 2020

10 december 2019

De huur- en inkomensgrenzen voor 2020 zijn bekend. Jaarlijks stelt de overheid de nieuwe grenzen vast die bepalend zijn voor het toewijzen van sociale huurwoningen voor woningcorporaties. Vooral nieuwe huurders krijgen hiermee te maken op het moment dat ze een woning bij ons gaan huren. Maar wat houden deze grenzen nu eigenlijk in en wat betekent dit voor u als nieuwe huurder?

Inkomensgrenzen 2020

Toewijzingsbeleid 2020

Elk jaar vanaf 1 januari gelden er nieuwe grenzen. Zo ook in 2020. Voor het aankomende jaar betekent dit dat we van de sociale huurwoningen die vrijkomen zoveel mogelijk toewijzen aan huishoudens met lagere inkomens:

• 80% wijzen we toe aan huishouden met een inkomen tot € 39.055.
  • 10% wijzen we toe aan huishouden met een inkomen tot € 43.574.
  • De laatste 10% wijzen we toe  aan bijzondere doelgroepen en 3 of meer persoonshuishoudens met te hoog inkomen voor een sociale huurwoning maar te laag voor een vrije sector huurwoning met een inkomen tot € 47.141.

De huurgrens die bepaalt of een woning in de sociale- of vrije sector valt, ook wel geliberaliseerde huurgrens is per 1 januari vastgesteld op € 737,14. Dit betekent voor u dat woningen met een huurprijs tot € 737,14 in aanmerking komen voor huurtoeslag.

Proef berekening huurtoeslag
De inkomensgrenzen voor de huurtoeslag zijn verruimd. Het kan dus zijn dat u het vorig jaar niet voor huurtoeslag in aanmerking kwam maar dit jaar wel. Wilt u weten of u in aanmerking komt voor huurtoeslag maak dan snel een proefberekening.

Inkomensgrenzen huurtoeslag
De pensioenleeftijd is gestegen naar 66 jaar en 4 maanden. Hierdoor duurt het langer voordat huurders inkomens uit hun pensioenspotje ontvangen. Dit heeft invloed op de huurtoeslag omdat ze hier langer gebruik van gaan maken.

• De pensioengerechtigde leeftijd gaat sinds 2013 stapsgewijs omhoog. Dat heeft gevolgen voor de leeftijd waarop huurtoeslagontvangers te maken krijgen met de regeling voor gepensioneerden. In 2020 is die leeftijd 66 jaar en 4 maanden.
  • Het maximale inkomen waarop een huishouden in aanmerking komt voor huurtoeslag is verhoogd. Dat inkomen is afhankelijk van de grootte van het huishouden en de leeftijd.

De inkomensgrenzen voor de huishoudens zijn in 2020 :

Eenpersoonshuishouden (tot de AOW leeftijd)  €23.225

Twee of meer persoonshuishouden (tot de AOW leeftijd)

€31.550
Eenpersoonshuishoudens ouderen (vanaf 66 jaar en 4 mnd.)  €23.175
Twee of meer persoonshuishoudens ouderen (vanaf 66 jaar en 4 mnd.) €31.475

De huurgrenzen voor huishoudens in 2020 zijn:

Een of twee persoonshuishouden € 619,01
drie of meer persoonshuishouden    € 663,40

Deze inkomensgrenzen in combinatie met de huurgrenzen zorgen ervoor dat u een passende woning krijgt toegewezen die valt binnen de huurtoeslag. Dit noemen we ook wel passen toewijzen. Wij bieden u dus een woning die past bij uw inkomen. Omdat het best ingewikkeld klinkt. Hebben we een infographic gemaakt waarin u in één oogopslag kan zien welke huurwoning past bij uw woning.