Warmtepartner voor het aardgasvrij maken van de Benedenbuurt

U bevindt zich hier: HomeOver onsNieuws2021 Warmtepartner voor het aardgasvrij maken van de Benedenbuurt

Warmtepartner voor het aardgasvrij maken van de Benedenbuurt

28 januari 2021

De bewoners van de Benedenbuurt in Wageningen hebben in het consortium Kelvin/Greenspread de meest ideale warmtepartner gevonden. Een partner om het warmtenet in hun buurt aan te leggen en te beheren. Met Kelvin/Greenspread wordt komende tijd een intentieovereenkomst opgesteld. Deze wordt voorgelegd aan de leden van bewonerscoöperatie Warmtenet Oost Wageningen (WOW).

logo dws

Proeftuin Aardgasvrije Wijk
De Benedenbuurt denkt al sinds 2018 na over haar aardgasvrije toekomst. De buurt heeft, mede omdat de plannen door een bewonersinitiatief zijn ontwikkeld, een subsidie ontvangen. Deze subsidie komt uit de 1e ronde van het programma Proeftuin Aardgasvrije wijk. In het project hebben gemeente Wageningen, de Woningstichting en bewoners coöperatie WOW de handen ineen geslagen. Om van “denken naar doen” te komen, is gekozen dit samen met een warmtepartner te doen.

Beauty Contest
De afgelopen maanden is door de partijen een “Beauty Contest” uitgeschreven. Voor deze verkiezing van de meest ideale warmtepartner hadden zich in november 2020 14 partijen aangemeld. Na een eerste selectie bleven 7 partijen over. 5 partijen hebben uiteindelijk een voorstel ingediend en dit gepresenteerd aan de partijen.

Kelvin/Greenspread, de meest ideale partner
Na een zorgvuldig proces in deze eerste openbare procedure heeft de jury unaniem gekozen voor Kelvin/Greenspread. De jury bestond uit vertegenwoordigers van gemeente, de Woningstichting en bewoners coöperatie WOW. De kwalitatief hoogwaardige inzendingen van de deelnemers maakt
duidelijk dat er veel kwaliteit en vernieuwing aanwezig is bij warmtepartijen. Maar ook dat er graag samengewerkt wordt met bewonerscollectieven. Dit is een mooie constatering.