U bevindt zich hier: HomeOver onsNieuws2021 Goed nieuws voor onze huurders

01 april 2021

In 2021 geldt de Wet Eenmalige Huurverlaging Huurders met een lager inkomen. Deze wet betekent dat huurders van een sociale huurwoning recht hebben op een eenmalige huurverlaging als zij duur wonen. Het doel van deze wet is om de betaalbaarheid van sociale huurwoningen te verbeteren voor huurders met een laag inkomen en een hoge huur.

Goed nieuws voor onze huurders

Wanneer krijg ik een eenmalig huurverlaging?
Dit hangt af van: uw huurprijs zonder servicekosten, uw (gezamenlijk) inkomen en de samenstelling van uw huishouden. Bij de Belastingdienst checken we of huurders op basis van het inkomen over 2019 een huurverlaging krijgen. Deze huurders ontvangen hierover ook een brief van de Belastingdienst. Huurders die huurverlaging krijgen, hoeven hiervoor niets te doen. Zij ontvangen uiterlijk 1 april een brief van ons met het voorstel. Als u het eens bent met ons voorstel,  Als u het eens bent met ons voorstel, dan gaat de huurverlaging in vanaf 1 mei 2021.

Om welke huurprijs en inkomensgrens gaat het?
In onderstaande tabel ziet u wat de huurprijzen en inkomensgrenzen zijn bij het bepalen van de eenmalige huurverlaging.

Type huishouden Inkomen lager dan Huurverlaging naar
1 persoon € 23.725,- € 633,25
1 persoon met AOW € 23.650,- € 633,25
2 personen € 32.200,- € 633,25
2 personen(minstens 1 met AOW)  € 32.075,- € 633,25
3 of meer personen € 32.200 € 678,66
3 of meer personen(minstens 1 met AOW) € 32.075, € 678,66

Voorbeeld 1
Stel u woont zelfstandig en huurt een woning voor €650,- per maand. En uw inkomen in 2019 was €20.000. Dan heeft u recht op een eenmalige huurverlaging naar € 633,25.

Voorbeeld 2
Stel u woont zelfstandig en huurt een woning voor €650,- per maand. En uw inkomen in 2019 was €25.000. Dan heeft u geen recht op een eenmalige huurverlaging.

Is uw inkomen gedaald na 2019?
Het kan zijn dat uw inkomen na 2019 is gedaald. Dan kunt u zelf schriftelijk huurverlaging bij ons aanvragen. Dit kan tot 31 december 2021. Stuur hiervoor de onderstaande stukken per brief op e-mail naar ons:

• schriftelijk verzoek tot huurverlaging. Tip! hiervoor kunt de voorbeeldbrief van de Woonbond gebruiken;
  • inkomensverklaring 2020 (niet beschikbaar dan 2019) van alle leden van het huishouden van 27 jaar of ouder ook als u geen inkomen heeft. Online op te vragen via 'Mijn Belastingdienst' of telefonische via 0800 - 0543.
  • documenten die uw inkomensdaling bevestigen.
  • verklaring van de huidige samenstelling van uw huishouden. U kunt dit zelf opstellen en ondertekenen.
  • Aanvragen indienen kan via info@dewoningstichting.nl of per post naar de Woningstichting, Postbus 38, 6700 AA, Wageningen.

Goed om te weten

• Netto huur lager dan € 633,25? Dan komt u niet in aanmerking.
  • Woont u in een vrije sector woning? Dan komt u ook niet in aanmerking.
  • De Belastingdienst geeft niet aan ons door wat uw precieze (gezamenlijke) inkomen is. Wij horen alleen of u voldoet aan de voorwaarden en hoe groot uw huishouden is.
  • Huurders waarvan het (gezamenlijke) inkomen na 2019 is gedaald kunnen zelf de eenmalige huurverlaging aanvragen.

Vragen?
Neem dan contact met ons op via 0800 - 0317 (keuze 2) of stuur een e-mail naar info@dewoningstichting.nl.