De Oranjelaan bestaat 75 jaar!

U bevindt zich hier: HomeOver onsNieuws2021 De Oranjelaan bestaat 75 jaar!

26 april 2021

Op één van de mooiste plekken in Wageningen, verstopt op de Wageningse Berg en vlakbij de Watertoren, staan 26 hele bijzondere woningen aan de Oranjelaan met een rijke historie. Vlak na de oorlog op 25 april 1946 vond de oplevering plaats van 24 van deze woningen. Later werden er nog 2 woningen aan toegevoegd. Inmiddels zijn we 75 jaar verder en de woningen zijn nog even geliefd als toen. Afgelopen maandag ontvingen alle bewoners een aardigheidje van de Woningstichting om hier even bij stil te staan.

Woningnood
De woningnood in 1946 was hoog in Wageningen. 10% van de woningen  waren verwoest door de Tweede Wereldoorlog. Hierdoor was de woningnood hoog en dus werden er 50 noodwoningen gebouwd. 24 op de Oranjelaan en 26 op Beekstraat. Het plan was dat de woningen hooguit 15 jaar mee gingen. Die van de Beekstraat zijn er niet meer. Maar 75 jaar later staan de toenmalige noodwoningen nog steeds op de Oranjelaan. De wooncrisis blijft een relevant onderwerp ook in deze tijd. En misschien is het wel nodig dat we ook nu misschien wel op locaties moeten gaan bouwen waar je in eerste instantie niet aan denkt  omdat we de woningen hard nodig hebben.

(foto uit 1993 met bewoner gemaakt door Rob Leenarts)

Samen met Kees Merkx, bewoner en Oranjelaan kenner bespreken we de rijke historie van deze bijzondere plek. In 2008 ging hij hier wonen en was benieuwd naar de geschiedenis. Hij dook in de archieven om meer te weten te komen over de Oranjelaan. Hij kent de historie en kan ook veel vertellen over de bewoners die er in de loop der hebben gewoond. “Vroeger woonden hier veel gezinnen en het laantje was bij uitstek een mooie plek waar buren elkaar ontmoeten en kinderen samen buiten speelden. Zo vertelt hij ook over de bekendste bewoner van de Oranjelaan, mevrouw Verkade. Zij heeft zich veel ingezet voor het behoud van de laan en tot op de vandaag staan de woningen er nog en wonen de bewoners er nog met veel plezier. Mevrouw Verkade was de oudste bewoonster van de Oranjelaan en helaas is overleden. In het huis waar zij voorheen woonde, woont nu de jongste bewoonster.”