Op bezoek bij Ties Saleming in de nieuwe Florahof

U bevindt zich hier: HomeOver onsNieuws2018 Op bezoek bij Ties Saleming in de nieuwe Florahof

Op bezoek bij Ties Saleming in de nieuwe Florahof

01 januari 2018

Hij werd geboren in Wageningen in de jaren 30 van de vorige eeuw. Sindsdien is hij altijd in Wageningen gebleven. De heer Saleming zit rustig in zijn woning in de Florahof in Wageningen als de koffie voorgezet wordt. Hij kijkt uit over het Olympiaplein en de – nu nog – lege voortuin van de flat. Op diezelfde plek was vroeger – pak ‘m beet 80 jaar geleden - een moestuin die hoorde bij de omliggende woningen. Kassen stonden er ook. Op de plek van de binnentuin van de Florahof stond vroeger het mannenhuis. Een huis dat opgezet was vanuit de kerk om alleenstaande mannen – voornamelijk weduwnaars – te huisvesten. ‘Als je in de tuin graaft, dan kom je nog resten en grind tegen van het toenmalige mannenhuis.’

Ties Saleming

Hart en ziel voor het woongebouw en haar bewoners
De heer Saleming is altijd een actieve man geweest, die zich met hart en ziel inzet voor dit woongebouw en haar bewoners. Woordvoerder van de bewonerscommissie, oprichter van de tuinploeg, en nog altijd staat hij bewoners bij met problemen in hun woning of bij het onderhouden van de gezamenlijke tuin.  Met zijn achtergrond als bouwvakker weet hij precies wat er moet gebeuren als er ergens in de flat problemen zijn met bijvoorbeeld de cv. Hij staat medebewoners bij en geeft advies.

Vinger aan de pols bij het onderhoud
Die kennis van de bouwwereld kwam ook goed van pas toen de Woningstichting aankondigde dat het gebouw geschilderd zou worden. Al snel bleek dat de gevel van het gebouw niet meer in goede staat was. Die moest vervangen worden. Tegelijkertijd besloot de Woningstichting om het groot onderhoud dat voor 2020 gepland stond, naar voren te halen. Het groot onderhoud vond al in 2017 plaats. Een fotoboek op tafel bewijst dat Saleming iedere stap van het onderhoud nauw heeft gevolgd, voor zover als zijn gezondheid het toe liet.

Het groot onderhoud heeft het contact in het gebouw onderling verbeterd. Ondanks dat er veel overlast was in de vorm van geluid, mensen over de vloer en het leegruimen van de voortuin, mag het resultaat er zijn. Vooral het comfort is verbeterd, volgens Saleming. ‘Voorheen kon ik niet op de bank zitten omdat die bij het raam stond en het daar te koud was. Het tochtte’.

Bedenker van de naam Florahof
Nu zit hij daar regelmatig, te mijmeren over vroeger. De naam ‘Florahof’ is daar op die plek ook ontstaan. ‘Vroeger als ik naar school aan de Otto van Gelreweg liep, kwam ik langs deze plek. Hier stond onder andere een bloemenwinkel die ‘Flora’ heette. In 2009 heb ik al aangekaart dat ik van de naam ‘Olympiaplein oud’ af wilde. Nu met het groot onderhoud is het eindelijk gelukt.’

En hoe! De naam staat groot van boven naar beneden op het glazen trappenhuis. Een mooie naam met een bedenker die veel voor de Florahof betekent en heeft betekend.  Nog heel even en dan kan hij uitkijken over een ingerichte voortuin, geheel in ere hersteld.