Eerste bewoner krijgt sleutel via Housing First

U bevindt zich hier: HomeOver onsNieuws2018 Eerste bewoner krijgt sleutel via Housing First

Eerste bewoner krijgt sleutel via Housing First

11 december 2018

Vorige week kreeg de eerste bewoner de sleutel via het project Housing First. Dit is een pilotproject van de gemeenten en woningcorporaties in de Valleiregio en is bedoeld om in de Valleiregio langdurig dakloze mensen met meerdere problemen direct vanaf de straat van een eigen woonruimte te voorzien. Wij doen mee met 1 woning per jaar.

Hoosing First

Housing First
Housing First is bedoeld om langdurig dakloze mensen in de Valleiregio met meerdere problemen direct vanaf de straat van een eigen woonruimte te voorzien. Dit zonder voorwaarden vooraf dat zij ‘klaar zijn’ om zelfstandig te wonen. Omdat de gedachte van de aanpak is dat iedereen recht heeft op wonen, en een stabiele woonsituatie juist het vertrekpunt vormt van herstel. Tijdens het verblijf in de eigen woonruimte krijgen de mensen waar het om gaat intensieve crisis begeleiding van een Housing First team.

Pilot
De pilot is gestart op 1 januari 2018 en duurt tot en met 31 december 2019. Op basis van de evaluatie kan de looptijd met één jaar worden verlengd tot 31 december 2020. Na afloop van de pilot wordt op basis van een evaluatie besloten of deze aanpak regulier wordt voortgezet. Wij nemen deel aan de pilot en stellen 1 woning per jaar beschikbaar via Housing First.

MO-project
Daarnaast werken we in Wageningen met het MO-project (Maatschappelijke Opvang). Dit houdt in dat de gemeente 7 woningen van ons huurt, waar mensen wonen die om een of andere reden dakloos waren en hun leven weer opnieuw op de rit moeten krijgen. De periode in deze woning is niet vrijblijvend; de bewoner moet werken aan een toekomstperspectief. Het is de bedoeling dat we, als dit is gelukt, de bewoner bemiddelen naar zelfstandige woonruimte. Dit is niet vanzelfsprekend; mensen die een huurachterstand bij ons hebben of op basis hiervan of op basis van overlast zijn ontruimd, moeten tijdens de periode in het project bewijzen dat ze hun leven weer op de rit hebben. Dit betekent ook dat ze samen met hun planregisseur moeten hebben nagedacht hoe ze bijvoorbeeld de huurschuld gaan terugbetalen. Pas dan gaan we kijken naar mogelijkheden voor huisvesting.