Betaalbaarheid centraal bij huuraanpassing

U bevindt zich hier: HomeOver onsNieuws2018 Betaalbaarheid centraal bij huuraanpassing

Betaalbaarheid centraal bij huuraanpassing

07 mei 2018

Jaarlijks krijgen huurders een brief over de nieuwe huur per 1 juli, de huuraanpassing. De huuraanpassing is afhankelijk van het inkomen van de huurders en de kwaliteit van de woning waar ze in wonen. Dit jaar is de huurverhoging tussen de 0 % en 4,5 %. Huurders met een lager inkomen en een hoge huur krijgen minder of geen huurverhoging. Huurders met hogere inkomens krijgen meer huurverhoging.

logo dws

Van de overheid mogen de huren verhoogd worden met maximaal 3,9% voor de lagere inkomens en 5,4% voor huurders met een inkomen hoger dan € 41.056,-. Wij verhogen de huren dus veel minder. Zij vindt het van groot belang om de huren betaalbaar te houden. De (betaalbare) huurprijs van de woning is vastgesteld op basis van de kwaliteit van de woning. Als de huidige huur die de huurder betaalt onder de vastgestelde huurprijs ligt, dan ontvangen huurders uit de lagere inkomensgroep minder huurverhoging dan huurders met een hoger inkomen. We vinden het eerlijk dat iemand die meer verdient, meer gaat betalen. Huurders die al de vastgestelde huurprijs betalen krijgen 0% huurverhoging. Huurders met een hoog inkomen ontvangen dan alleen een huuraanpassing van de inflatie. Huurders met een bijstandsuitkering krijgen ook dit jaar geen huurverhoging.

Huuraanpassing na advies themawerkgroep huurverhoging
Voor het vaststellen van de huuraanpassing vragen we elk jaar advies aan onze huurders. Daarvoor zijn alle huurders opgeroepen om mee te denken in de themawerkgroep huurverhoging. Deze werkgroep heeft met behulp van een onafhankelijk adviseur nagedacht over de huuraanpassing en besproken of het voorstel passend is voor onze huurders. Na overleg heeft de werkgroep een positief advies uitgebracht. Het advies kunt u hier lezen.