Onze dienstverlening tijdens de coronacrisis

U bevindt zich hier: HomeIk ben huurderOnze dienstverlening tijdens de coronacrisis

Deel deze pagina op

Onze dienstverlening tijdens de coronacrisis

  • Heeft u als gevolg van de coronacrisis zorgen over de betaling van uw huur?

    Neem contact met ons op dan kijken wij met u naar een passende oplossing. Bel 0800 - 0317 (keuze 2) of stuur een e-mail naar

    incasso@dewoningstichting.nl

    .

  • Gaat u verhuizen?

    Afspraken die te maken hebben met een verhuizing gebeuren zoveel mogelijk telefonisch. Als u zelf gaat verhuizen houden wij u op de hoogte van de laatste werkwijze.

  • Adverteren jullie nog woningen?

    De woningen die worden opgezegd, adverteren wij wel.  Op dit moment is het echter heel druk en lukt het ons niet op de woningen meteen te adverteren.

  • Kan ik reageren op woningen?

    Ja, u kunt gewoon reageren op onze advertenties op Huiswaarts.nu. Wel is het goed om te weten dat we fysiek contact zoveel mogelijk vermijden. Daarom kiezen we er voor om nu geen groepsbezichtigingen te organiseren.

  • Zijn er nog wel bezichtigingen als ik nu mijn huur opzeg?

    Op dit moment vinden geen bezichtigingen plaats in bewoonde staat. Pas na de eindkeuring nodigen wij een voor een de kandidaten uit. De eerste kandidaat op de lijst krijgt een e-mail. Wij vragen om ons zo snel mogelijk te laten weten of er nog belangstelling is.

  • Kan ik de huur van mijn woning nog steeds opzeggen?

    Uiteraard kunt u uw woning gewoon opzeggen, maar wij hanteren een aangepaste werkwijze. Als u de huur opzegt, krijgt u hierover alle informatie toegestuurd die u nodig heeft. Als het geen probleem voor u is, vragen we u foto’s of een filmpje te maken van de woning en deze naar ons terug te sturen. Het gaat dan vooral om foto’s van vloerafwerking, wandafwerking, sanitaire voorzieningen en keuken. Dit omdat de opzichter u niet kan bezoeken. Als u geen foto’s of filmpje kunt aanleveren dan kan de opzichter eventueel met u videobellen waardoor u hem de woning kunt laten zien. Als het niet lukt een beeld te krijgen van de overnames dan kan het betekenen dat u niets ter overname kunt aanbieden en de woning schoon en leeg moet opleveren.

  • Hoe verloopt een voorkeuring nu?

    Dit gebeurt nu telefonisch. Nadat u de huur heeft opgezegd, neemt onze opzichter telefonisch contact met u op. U bespreekt samen met de opzichter hoe u de woning bij de eindkeuring moet opleveren en wat u hiervoor nog moet doen. U ontvangt ook onze oplevervoorwaarden per mail.

    Heeft u dingen veranderd aan de woning? Zoals het plaatsen van een bad, een andere keuken, een schuurtje of iets dergelijks. Dan is het belangrijk dat de opzichter hierover afspraken met u kan maken tijdens de telefonische voorkeuring. Wij adviseren u vooraf een foto of filmpje van eventuele zaken die u ter overname wilt aanbieden of bijzondere aanpassingen te mailen.

  • Hoe verloopt de eindkeuring?

    De eindkeuring vindt plaats in onbewoonde staat op de dag dat uw huurovereenkomst eindigt. U moet de sleutels, voorzien van adreslabel of in een envelop met adres, op de einddatum voor 12 uur ’s middags bij ons in de brievenbus doen. Daarna gaat de opzichter de woning in om de eindkeuring te doen.

  • Zijn er nog groepsbezichtigingen in de woningen?

    Nee, we doen voorlopig geen groepsbezichtigingen in bewoonde staat. Dit om fysiek contact zoveel mogelijk te vermijden. Uiteraard willen wij kandidaten wel in de gelegenheid stellen de woning te bezichtigen. Daarom maken wij afspraken met de twee kandidaten. Zij ontvangen bericht om de woning te bezichtigen. Dit gebeurt  nadat de vertrekkende huurder de sleutel van de woning heeft ingeleverd. Er is een medewerker van de Woningstichting aanwezig om de deur open te maken. U mag slechts één persoon mee nemen naar de bezichtiging.

  • Wat gebeurt er als ik de woning niet goed oplever?

    Als de woning niet in orde is, neemt de opzichter telefonisch contact met u op om te bespreken wat er nog moet gebeuren. U heeft dan de keus of u deze werkzaamheden zelf nog uitvoert die dag of dat u de werkzaamheden laat uitvoeren door ons. Als u ervoor kiest dat wij de werkzaamheden uit laten voeren, dan ondertekent u het rapport en gaat u vooraf akkoord met de kosten.

  • Hoe weet ik of er geen asbest in mijn woning zit?

    Voorkom onveilige situaties en wacht op de telefonische voorkeuring voordat u aan de slag gaat met uw verhuizing. De opzichter vertelt u tijdens de voorkeuring wat er wel en niet verwijderd moet worden. De Woningstichting laat u als vertrekkende huurder geen werkzaamheden aan asbesthoudende materialen uitvoeren. Wij verzoeken u geen vloerbekleding te verwijderen voor de telefonische voorkeuring! Door de voorkeuring af te wachten, voorkomt u in veel gevallen onveilige situaties en stelt u ons in de gelegenheid om asbest veilig te verwijderen

  • Wie neemt de meterstanden op?

    De opzichter neemt de standen van het gas, water en elektra op tijdens de eindkeuring en mailt deze met het eindrapport naar u toe. Dit eindrapport moet u ondertekenen en vervolgens terugsturen via de mail of in een envelop met daarop de naam van de opzichter. U kunt deze envelop in de brievenbus doen van ons kantoor.

  • Kan ik nog spullen ter overname aanbieden aan de nieuwe huurder?

    Het is mogelijk om zaken ter overname aan te bieden aan de nieuwe huurder. Als de nieuwe huurder geen interesse heeft in de spullen heeft u 48 uur om deze te verwijderen.

  • Hoe gaat het als ik de sleutels van mijn nieuwe huurwoning krijg?

     De opzichter loopt met u door de woning. We houden ons ook hier aan de richtlijnen van het RIVM.

    1. Huurovereenkomst ondertekenen:
      De huurovereenkomst ontvangt u digitaal (e-mail) vóór de datum van de sleuteluitgifte. Deze digitale huurovereenkomst  stuurt u zo snel mogelijk  ondertekend terug.
    2. Eerste huurbetaling
      Ook ontvangt u een aparte mail van ons met daarin een link waarmee u de huur kunt betalen.
    3. Sleuteluitgifte
      Als de huurovereenkomst is getekend en de betaling en de eerste huurbetaling bij ons binnen is. Maken we een afspraak voor de sleuteluitgifte.  Onze opzichter verwacht u op genoemde datum en tijdstip voor de sleuteluitgifte bij uw nieuwe woning. Bij aankomst zitten de sleutels van uw nieuwe woning in het slot van de voordeur. Hiermee kunt u de deur direct openen en kunt u zelf naar binnen gaan. De opzichter zal bij uw aankomst direct weggaan om persoonlijk contact te vermijden. Heeft u nog vragen over de woning? Bel dan met een medewerker verhuur.

  • Kan ik woningruil aanvragen?

    Nieuwe aanvragen voor woningruil kunnen worden ingediend. Wij beoordelen of de aanvraag voldoet aan het inkomen, huurprijs en huishoudsamenstelling. Op dit moment voeren wij geen keuringen uit in bewoonde staat. Dit komt door de maatregelen die wij naleven om verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. De keuring kan pas plaatsvinden nadat de maatregelen van de overheid zijn versoepeld. Tot die tijd geven wij geen definitieve toestemming voor de woningruil en kan er dus ook niet geruild worden.

  • Ik heb een urgentieverklaring, maar er is weinig aanbod van geschikte woningen. Hoe zit dat?

    Wij begrijpen dat u door alle maatregelen in een wellicht nog vervelendere situatie zit. Op dit moment worden er nog voldoende woningen opgezegd.  Mocht de urgentietermijn verlopen, dan zullen we deze uiteraard verlengen. Helaas hebben wij geen invloed op het vrijkomend aanbod en kan het zijn dat u langer moet wachten op een woning.

  • Ik heb geen printer om het huurcontract of andere documenten te printen of te scannen, wat nu?

    Bel of mail ons zo snel mogelijk.  Wij sturen dan de documenten per post naar u toe.

  • Kan ik een persoonlijke afspraak maken?

    Op dit moment is het niet mogelijk een persoonlijke afspraak te maken. Wij hebben geen fysiek contact met onze huurders in verband met uw en onze gezondheid. Dit blijft in ieder geval zo tot de richtlijnen vanuit het RIVM versoepelen.

  • Gaat de schoonmaak van de algemene ruimtes in flatgebouwen gewoon door?

    De schoonmaak van de algemene ruimtes in onze appartementencomplexen gaat gewoon door natuurlijk. We hebben de schoonmakers gevraagd om deuren en andere contactpunten extra schoon te maken. Ook zo doen we ons best verspreiding van het Coronavirus tegen te gaan.

  • Ik probeer jullie te bereiken maar het duurt wel lang voor ik iemand aan de lijn krijg?

    Wij volgen het advies van het RIVM om medewerkers zo veel mogelijk thuis te laten werken. Dat betekent dat alle medewerkers, ook degenen zónder griep- of verkoudheidsverschijnselen, zo veel mogelijk vanuit huis werken. Hierdoor hebben we een lagere personeelsbezetting en kan het soms misschien wat langer duren voor uw telefoon of e-mail wordt beantwoord. Wij doen er alles aan om onze dienstverlening zo goed mogelijk door te laten gaan. Wij vertrouwen op uw begrip voor onze maatregelen.

  • Heeft u geluidsoverlast van uw buren?

    Nu we met z’n allen meer thuis zijn, horen en zien we de buren vaker. Deuren die hard dicht slaan, kinderen heen en weer rennen. De klussende buurman terwijl je zit te werken. Dat kan storend zijn  Het gaat vaak om irritaties tussen bewoners die worden veroorzaakt door verschillende woonstijlen. Maak hierover afspraken met elkaar als u zich stoort.  

    Samen afspraken maken
    Je kunt een kind niet verbieden op en neer te rennen en buren niet verbieden te klussen. Eventueel kan buurtbemiddeling hierin een rol spelen. Helaas kunnen zij nu tijdens de Coronacrisis niet bemiddelen, zoals zij gebruikelijk doen. Zo gaan zij op dit moment niet op huisbezoek maar wordt er telefonisch bemiddeld.Gelukkig zijn er ook tips en trucs waar je gelijk zelf mee aan de slag kunt gaan. Lees ze hier op de website:
    https://overlastvanburen.nl

     

  • Langere wachttijden

    Door het sluiten van ons kantoor en de balie gaan bewoners ons meer e-mailen en bellen. Dit zorgt voor langere wachttijden aan de telefoon en soms zult u wat langer op een antwoord van ons moeten wachten. We vragen hiervoor uw begrip.

  • Heeft u hulp nodig?

    Zijn er dingen die u op dit moment niet kunt vanwege het Coronavirus? Neem dan contact op met Coronahulp Wageningen via telefoonnummer (0317) 413 088 of via

    www.welsaam.nl

    Vrijwilligers zitten voor u klaar om met u mee te denken in een oplossing.