Onze dienstverlening tijdens de coronacrisis

U bevindt zich hier: HomeIk ben huurderOnze dienstverlening tijdens de coronacrisis

Deel deze pagina op

Onze dienstverlening tijdens de coronacrisis

  • Heeft u als gevolg van de coronacrisis zorgen over de betaling van uw huur?

    Neem contact met ons op dan kijken wij met u naar een passende oplossing. Bel 0800 - 0317 (keuze 2) of stuur een e-mail naar

    incasso@dewoningstichting.nl

    .

  • Gaat u verhuizen?

    Afspraken die te maken hebben met een verhuizing gaan nog steeds door. We houden ons daarbij aan Coronarichtlijnen. Als u zelf gaat verhuizen houden wij u op de hoogte van de laatste werkwijze.
    We geven geen handen, dragen signaleringsvestjes en mondkapjes, en vragen bewoners ook een mondkapje op te doen.

  • Adverteren jullie nog woningen?

    De woningen die worden opgezegd, adverteren wij binnen 1 week op Huiswaarts.nu.

  • Kan ik reageren op woningen?

    Ja, u kunt gewoon reageren op onze advertenties op Huiswaarts.nu. Wel is het goed om te weten dat we fysiek contact zoveel mogelijk vermijden. Daarom kiezen we er voor om  geen groepsbezichtigingen in bewoonde staat te organiseren. Bezichtigen is wel mogelijk, maar dan nadat de woning leeg en schoon is opgeleverd door de vorige huurder. Kandidaten die de woning kunnen bezichtigen ontvangen hierover bericht.

  • Zijn er nog wel bezichtigingen als ik nu mijn huur opzeg?

    Als een woning nog verhuurd is, doen wij geen groepsbezichtigingen meer. We nodigen dan een voor een de kandidaten uit. De eerste kandidaat op de lijst krijgt een e-mail. Wij vragen om ons zo snel mogelijk te laten weten of er nog belangstelling is.

    In overleg met de vertrekkende huurder bepalen we of de kandidaat de woning kan bekijken. Zo ja, dan sturen we een e-mail met contactgegevens van de huidige huurder zodat ze een afspraak kunnen maken. Tijdens deze afspraak kunnen ook eventuele overnames geregeld worden.

    Heeft de kandidaat geen belangstelling meer, dan gaan we zo snel mogelijk naar de volgende kandidaat op de lijst. 

    Wil de vertrekkende huurder geen bezichtiging? Dan kunnen er geen spullen worden overgenomen, wordt de woning leeg en schoon opgeleverd en beginnen we de bezichtigingen pas na vertrek.

  • Kan ik de huur van mijn woning nog steeds opzeggen?

    Uiteraard kunt u uw woning gewoon opzeggen. Wij maken een telefonische afspraak voor de voor- en eindkeuring. De opzichter bepaalt bij de voorkeuring of de eindkeuring nodig is of dat u de sleutels op de laatste dag inlevert op ons kantoor.

  • Hoe verloopt een voorkeuring nu?

    Bij een voorkeuring komt de opzichter naar uw woning. Uiteraard volgens de richtlijnen van het RIVM op. Wij houden 1,5 meter afstand en schudden geen handen, dragen een signaalhesje en mondkapje. Medewerkers kunnen klanten ook vragen een mondkapje op te doen of in een andere ruimte te verblijven. 

  • Hoe verloopt de eindkeuring?

    Bij de voorkeuring spreekt de opzichter met u af of het nodig is om deze in de woning te laten plaatsvinden of dat u de sleutels op de einddatum mag inleveren op kantoor voor 12.00 uur.

     

  • Zijn er nog groepsbezichtigingen in de woningen?

    Nee, er vinden geen groepsbezichtigingen plaats. Wel bieden wij de vertrekkende huurder de mogelijkheid tot een bezichtiging in bewoonde staat. In dat geval neemt de kandidaat huurder zelf contact op met de vertrekkende huurder om de woning te bezichtigen. Tijdens de bezichtiging ziet de kandidaat huurder de eventuele overnames.

    Als de vertrekkende huurder geen bezichtiging wil, dan kan de woning pas bezichtigd worden nadat de huurovereenkomst is beëindigd. In dat geval worden er drie kandidaten uitgenodigd om samen met een medewerker van de Woningstichting de woning te bezichtigen. Uiteraard houden we ook hierbij de richtlijnen van het RIVM in acht en schudden wij geen handen, houden 1,5 meter afstand, dragen een mondkapje en kunnen ook huurders vragen dit te dragen.

  • Wat gebeurt er als ik de woning niet goed oplever?

    Als u de woning niet goed heeft opgeleverd, bespreekt de opzichter dit met u in het geval er een eindkeuring plaatsvindt waarbij u aanwezig bent. Mocht u niet aanwezig zijn bij de eindkeuring dan belt de opzichter u op als de woning niet goed of niet voldoende is opgeleverd. 

    U heeft dan de keus of u deze werkzaamheden zelf nog uitvoert die dag of dat u de werkzaamheden door ons laat uitvoeren (hier zijn kosten aan verbonden). Als u ervoor kiest dat wij de werkzaamheden uit laten voeren, dan ontvangt u van ons per mail het rapport en ondertekent u deze. U gaat hiermee akkoord met de kosten. U stuurt het ondertekende rapport per e-mail aan ons terug. Lukt dit niet, dan kunt u het in de brievenbus doen van ons kantoor.

  • Hoe weet ik of er geen asbest in mijn woning zit?

    De opzichter geeft dit tijdens de voorkeuring in de woning aan. Wij adviseren u dan ook om te wachten met het verwijderen van eventuele zaken tot de voorkeuring heeft plaatsgevonden. Hierdoor voorkomt u in veel gevallen onveilige situaties en stelt u ons in de gelegenheid om asbest veilig te verwijderen.

  • Wie neemt de meterstanden op?

    De opzichter neemt de standen van het gas, water en elektra op tijdens de eindkeuring.

  • Kan ik nog spullen ter overname aanbieden aan de nieuwe huurder?

    Alleen als u ervoor kiest om bezichtiging in bewoonde staat te laten plaatsvinden is het mogelijk.

    De overname regelt u onderling met een overnameformulier (vindt u op onze website). Dit overnameformulier moet u volledig invullen en beide ondertekenen. Daarna kunt u het formulier aan ons mailen, opsturen of in onze brievenbus doen.

    Is er geen nieuwe huurder bekend dan moet de woning schoon en leeg worden opgeleverd.

  • Hoe gaat het als ik de sleutels van mijn nieuwe huurwoning krijg?

     De opzichter loopt met u door de woning. We houden ons ook hier aan de richtlijnen van het RIVM.

    1. Huurovereenkomst ondertekenen:
      De huurovereenkomst ontvangt u digitaal (e-mail) vóór de datum van de sleuteluitgifte. Deze digitale huurovereenkomst  stuurt u zo snel mogelijk  ondertekend terug.
    2. Eerste huurbetaling
      Ook ontvangt u een aparte mail van ons met daarin een link waarmee u de huur kunt betalen.
    3. Sleuteluitgifte
      Als de huurovereenkomst is getekend en de betaling en de eerste huurbetaling bij ons binnen is. Maken we een afspraak voor de sleuteluitgifte.  Onze opzichter verwacht u op genoemde datum en tijdstip voor de sleuteluitgifte bij uw nieuwe woning. Bij aankomst zitten de sleutels van uw nieuwe woning in het slot van de voordeur. Hiermee kunt u de deur direct openen en kunt u zelf naar binnen gaan. De opzichter zal bij uw aankomst direct weggaan om persoonlijk contact te vermijden. Heeft u nog vragen over de woning? Bel dan met een medewerker verhuur.

  • Kan ik woningruil aanvragen?

    Het aanvragen kan gewoon weer.
    Klik hier voor meer info over woningruil.

     

  • Ik heb een urgentieverklaring, maar er is weinig aanbod van geschikte woningen. Hoe zit dat?

    Op dit moment is er weer voldoende aanbod en kunt u met uw urgentieverklaring gewoon reageren op woningen. Mocht de urgentietermijn bijna verlopen neemt u dan contact met ons op.

  • Ik heb geen printer om het huurcontract of andere documenten te printen of te scannen, wat nu?

    Bel of mail ons zo snel mogelijk.  Wij sturen dan de documenten per post naar u toe.

  • Kan ik een persoonlijke afspraak maken?

    Op dit moment is het beperkt mogelijk een persoonlijke afspraak te maken. Wij vragen onze huurders om zo veel mogelijk telefonisch of digitaal contact met ons op te nemen. 

  • Gaat de schoonmaak van de algemene ruimtes in flatgebouwen gewoon door?

    De schoonmaak van de algemene ruimtes in onze appartementencomplexen gaat gewoon door natuurlijk. We hebben de schoonmakers gevraagd om deuren en andere contactpunten extra schoon te maken. Ook zo doen we ons best verspreiding van het Coronavirus tegen te gaan.

  • Ik probeer jullie te bereiken maar het duurt wel lang voor ik iemand aan de lijn krijg?

    Wij volgen het advies van het RIVM om medewerkers zo veel mogelijk thuis te laten werken. Dat betekent dat alle medewerkers, ook degenen zónder griep- of verkoudheidsverschijnselen, zo veel mogelijk vanuit huis werken. Hierdoor hebben we een lagere personeelsbezetting en kan het soms misschien wat langer duren voor uw telefoon of e-mail wordt beantwoord. Wij doen er alles aan om onze dienstverlening zo goed mogelijk door te laten gaan. Wij vertrouwen op uw begrip voor onze maatregelen.

  • Heeft u geluidsoverlast van uw buren?

    Nu we met z’n allen meer thuis zijn, horen en zien we de buren vaker. Deuren die hard dicht slaan, kinderen heen en weer rennen. De klussende buurman terwijl je zit te werken. Dat kan storend zijn  Het gaat vaak om irritaties tussen bewoners die worden veroorzaakt door verschillende woonstijlen. Maak hierover afspraken met elkaar als u zich stoort.  

    Je kunt een kind niet verbieden op en neer te rennen en buren niet verbieden te klussen. Eventueel kan buurtbemiddeling hierin een rol spelen. Helaas kunnen zij nu tijdens de Coronacrisis niet bemiddelen, zoals zij gebruikelijk doen. Zo gaan zij op dit moment niet op huisbezoek maar wordt er telefonisch bemiddeld.Gelukkig zijn er ook tips en trucs waar je gelijk zelf mee aan de slag kunt gaan. Lees ze hier op de website: https://overlastvanburen.nl