Onze dienstverlening tijdens de coronacrisis

U bevindt zich hier: HomeIk ben huurderOnze dienstverlening tijdens de coronacrisis

Deel deze pagina op

Onze dienstverlening tijdens de coronacrisis

  • Waarom stellen jullie de jaarlijkse huurverhoging niet uitgesteld?

    Omdat we de kwaliteit van de woningen en de kwaliteit in de buurten willen behouden. Met de opbrengst van de huurverhoging maken we onze bestaande woningen energiezuiniger en comfortabeler, investeren we in duurzame oplossingen en in leefbaarheid. Wij begrijpen dat de situatie rondom de coronacrisis zorgt voor onzekerheid, ook op financieel gebied. Via de overheid en gemeente Wageningen zijn er verschillende regelingen beschikbaar, klik

    hier

    voor meer informatie. Ook kunt u hiervoor terecht bij het 

    Startpunt Wageningen

    .

  • Heeft u als gevolg van de coronacrisis zorgen over de betaling van uw huur?

    Neem contact met ons op dan kijken wij met u naar een passende oplossing. Bel 0800 - 0317 (keuze 2) of stuur een e-mail naar

    incasso@dewoningstichting.nl

    .

  • Gaat u verhuizen?

    Afspraken die te maken hebben met een verhuizing gaan nog steeds door, met aangepaste werkwijze.

  • Adverteren jullie nog woningen?

    De woningen die worden opgezegd, adverteren wij direct. Op dit moment krijgen wij alleen minder huuropzeggingen binnen en dit betekent dat er minder woningen op Huiswaarts.nu staan.

  • Kan ik reageren op woningen?

    Ja, u kunt gewoon reageren op onze advertenties op Huiswaarts.nu. Wel is het goed om te weten dat we fysiek contact zoveel mogelijk vermijden. Daarom kiezen we er voor om nu geen groepsbezichtigingen te organiseren. Bezichtigen is wel mogelijk, maar hiervoor hebben we onze werkwijze aangepast.

  • Zijn er nog wel bezichtigingen als ik nu mijn huur opzeg?

    Nee, vanwege de coronacrisis en de maatregelen vanuit het RIVM is het niet mogelijk om in bewoonde staat de woning te bezichtigen. Uiteraard zorgen wij ervoor dat u hoe dan ook de mogelijkheid krijgt om eventuele zaken ter overname aan te bieden aan een nieuwe huurder. U kunt de over te nemen zaken in de woning achterlaten als u de sleutels inlevert. Wanneer de nieuwe huurder geen interesse heeft in de overnames, dan krijgt u alsnog de mogelijkheid om deze binnen 48 uur te verwijderen.

  • Kan ik de huur van mijn woning nog steeds opzeggen?

    Uiteraard kunt u uw woning gewoon opzeggen, maar wij hebben een aangepaste werkwijze. Als u de huur opzegt, krijgt u hierover alle informatie digitaal toegestuurd die u nodig heeft. Als het geen probleem voor u is, vragen we u foto’s of een filmpje te maken van de woning en deze naar ons terug te sturen. Het gaat dan vooral om foto’s van vloerafwerking, wandafwerking, sanitaire voorzieningen en keuken. Dit om ervoor te zorgen dat de opzichter niet bij u naar binnen hoeft.  U mag er ook voor kiezen om te videobellen met de opzichter, zodat u hem de woning kunt laten zien. Het gaat er om dat de opzichter een beeld moet krijgen van de staat van de woning en de eventuele overnames. Anders kan het betekenen dat u niets ter overname kunt aanbieden aan de volgende huurder en de woning schoon en leeg moet opleveren.

  • Hoe verloopt een voorkeuring nu?

    Dit gebeurt nu telefonisch. Nadat u de huur heeft opgezegd, neemt onze opzichter telefonisch contact met u op. U bespreekt samen met de opzichter hoe u de woning bij de eindkeuring moet opleveren en wat u hiervoor nog moet doen. U ontvangt ook onze oplevervoorwaarden per mail.

    Heeft u dingen veranderd aan de woning? Zoals het plaatsen van een bad, een andere keuken, een schuurtje of iets dergelijks. Dan is het belangrijk dat de opzichter hierover afspraken met u kan maken tijdens de telefonische voorkeuring. Wij adviseren u vooraf een foto of filmpje van eventuele zaken die u ter overname wilt aanbieden of bijzondere aanpassingen te mailen.

  • Hoe verloopt de eindkeuring?

    De eindkeuring vindt plaats in een lege woning op de dag dat uw huurovereenkomst eindigt . U moet de sleutels in een envelop met adres, op de einddatum vóór 12 uur ’s middags bij ons in de brievenbus doen. Daarna gaat de opzichter de woning in om de eindkeuring te doen.

  • Zijn er nog groepsbezichtigingen in de woningen?

    Nee, we doen voorlopig geen groepsbezichtigingen in bewoonde staat. Dit om fysiek contact zoveel mogelijk te vermijden. Uiteraard willen wij kandidaten wel in de gelegenheid stellen de woning te bezichtigen. Daarom maken wij afspraken met de eerste drie kandidaten. Met hen wordt een datum en tijdstip afgesproken wanneer ze de woning kunnen bezichtigen. Een medewerker van de Woningstichting wacht op de kandidaat  bij de woning en opent de voordeur. De kandidaat kan de woning dan zelf bezichtigen en trekt de deur achter zich dicht nadat deze de woning heeft bekeken.

  • Wat gebeurt er als ik de woning niet goed oplever?

    Is de woning niet opgeleverd zoals afgesproken?   De opzichter belt u op als de aandachtspunten uit de voorkeuring niet zijn uitgevoerd. Hij bespreekt dan met u wat er nog moet gebeuren. U heeft dan de keus of u deze werkzaamheden zelf nog uitvoert die dag of dat u de werkzaamheden door ons laat uitvoeren (hier zijn kosten aan verbonden).. Als u ervoor kiest dat wij de werkzaamheden uit laten voeren, dan ontvangt u van ons per mail het rapport en ondertekent u deze. U gaat hiermee akkoord met de kosten. U stuurt het ondertekende rapport per mail aan ons terug. Lukt dit niet, dan kunt u het in de brievenbus doen van ons kantoor.

  • Hoe weet ik of er geen asbest in mijn woning zit?

    Voorkom onveilige situaties en wacht op de telefonische voorkeuring voordat u aan de slag gaat met uw verhuizing. De opzichter vertelt u tijdens de voorkeuring wat er wel en niet verwijderd moet worden. De Woningstichting laat u als vertrekkende huurder geen werkzaamheden aan asbesthoudende materialen uitvoeren. Wij verzoeken u geen vloerbekleding te verwijderen voor de telefonische voorkeuring! Door de voorkeuring af te wachten, voorkomt u in veel gevallen onveilige situaties en stelt u ons in de gelegenheid om asbest veilig te verwijderen.

  • Wie neemt de meterstanden op?

    De opzichter neemt de standen van het gas, water en elektra op tijdens de eindkeuring en mailt deze met het eindrapport naar u toe. Dit eindrapport moet u ondertekenen en vervolgens terugsturen via de mail of in een envelop met daarop de naam van de opzichter. U kunt deze envelop in de brievenbus doen van ons kantoor.

  • Kan ik nog spullen ter overname aanbieden aan de nieuwe huurder?

    Het is mogelijk om zaken ter overname aan te bieden aan de nieuwe huurder. Als de nieuwe huurder bekend is geven wij uw telefoonnummer en/of e-mailadres zodat ze met u in contact kunnen komen. De overname regelt u onderling met een overnameformulier (vindt u op onze website). Dit overnameformulier moet u volledig invullen en beide ondertekenen. Daarna kunt u het formulier aan ons mailen, opsturen of in onze brievenbus doen.

  • Hoe gaat het als ik de sleutels van mijn nieuwe huurwoning krijg?

    Normaal zou de opzichter met u door de woning lopen en kijken of alles in orde is. Om persoonlijk contact te voorkomen, doen  we dit nu anders.

    1. Huurovereenkomst ondertekenen:
      De huurovereenkomst ontvangt u digitaal (e-mail) vóór de datum van de sleuteluitgifte. Deze digitale huurovereenkomst  stuurt u zo snel mogelijk  ondertekend  terug .
    2. Eerste huurbetaling
      Ook ontvangt u een aparte mail van ons met daarin een link waarmee u de huur kunt betalen.
    3. Sleuteluitgifte
      Als de huurovereenkomst is getekend en de betaling en de eerste huurbetaling bij ons binnen is. Maken we een afspraak voor de sleuteluitgifte.  Onze opzichter wacht op u bij de voordeur van de nieuwe woning. Bij aankomst zitten de sleutels van uw nieuwe woning in het slot van de voordeur. Hiermee kunt u de deur direct openen en kunt u zelf naar binnen gaan. De opzichter zal bij uw aankomst direct weggaan om persoonlijk contact te vermijden. Heeft u na de bezichtiging nog vragen over de woning? Bel dan met een medewerker verhuur.

  • Kan ik woningruil aanvragen?

    Het aanvragen kan nog steeds  maar we voeren  op dit moment geen keuringen uit in bewoonde staat. Dit komt doordat wij de maatregelen vanuit het RIVM volgen om verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Dit betekent dat de keuring  pas plaatsvindt nadat de maatregelen van de overheid zijn versoepeld. Tot die tijd geven wij geen definitieve toestemming voor de woningruil en kan er dus ook niet geruild worden.

  • Ik heb een urgentieverklaring, maar er is weinig aanbod van geschikte woningen. Hoe zit dat?

    Wij begrijpen dat u door alle maatregelen misschien wel in een nog vervelendere situatie zit. Er is weinig aanbod en misschien voldoen de woningen die er zijn niet. Mocht de urgentietermijn verlopen, dan verlengen wij deze uiteraard. Is dit bij u het geval? Neem dan contact met ons op. Helaas hebben wij geen invloed op het vrijkomend aanbod en kan het zijn dat u langer moet wachten op een woning.

  • Ik heb geen printer om het huurcontract of andere documenten te printen of te scannen, wat nu?

    Bel of mail ons zo snel mogelijk.  Wij sturen dan de documenten per post naar u toe.

  • Kan ik een persoonlijke afspraak maken?

    Op dit moment is het niet mogelijk een persoonlijke afspraak te maken. Wij hebben geen fysiek contact met onze huurders in verband met uw en onze gezondheid. Dit blijft in ieder geval zo tot de richtlijnen vanuit het RIVM versoepelen. Uiteraard kunt u ons wel telefonisch bereiken.

  • Gaat de schoonmaak van de algemene ruimtes in flatgebouwen gewoon door?

    De schoonmaak van de algemene ruimtes in onze appartementencomplexen gaat gewoon door natuurlijk. We hebben de schoonmakers gevraagd om deuren en andere contactpunten extra schoon te maken. Ook zo doen we ons best verspreiding van het Coronavirus tegen te gaan.

  • Ik probeer jullie te bereiken maar het duurt wel lang voor ik iemand aan de lijn krijg?

    Wij volgen het advies van het RIVM om medewerkers zo veel mogelijk thuis te laten werken. Dat betekent dat alle medewerkers, ook degenen zónder griep- of verkoudheidsverschijnselen, zo veel mogelijk vanuit huis werken. Hierdoor hebben we een lagere personeelsbezetting en kan het soms misschien wat langer duren voor uw telefoon of e-mail wordt beantwoord. Wij doen er alles aan om onze dienstverlening zo goed mogelijk door te laten gaan. Wij vertrouwen op uw begrip voor onze maatregelen.

  • Heeft u geluidsoverlast van uw buren?

    Nu we met z’n allen meer thuis zijn, horen en zien we de buren vaker. Deuren die hard dicht slaan, kinderen heen en weer rennen. De klussende buurman terwijl je zit te werken. Dat kan storend zijn  Het gaat vaak om irritaties tussen bewoners die worden veroorzaakt door verschillende woonstijlen. Maak hierover afspraken met elkaar als u zich stoort.  

    Je kunt een kind niet verbieden op en neer te rennen en buren niet verbieden te klussen. Eventueel kan buurtbemiddeling hierin een rol spelen. Helaas kunnen zij nu tijdens de Coronacrisis niet bemiddelen, zoals zij gebruikelijk doen. Zo gaan zij op dit moment niet op huisbezoek maar wordt er telefonisch bemiddeld.Gelukkig zijn er ook tips en trucs waar je gelijk zelf mee aan de slag kunt gaan. Lees ze hier op de website: https://overlastvanburen.nl