Huurverhoging

U bevindt zich hier: HomeIk ben huurderHuurverhoging

Deel deze pagina op

Huurverhoging

  • Hoe wordt de huurprijs bepaald?

    Wij bepalen de huurprijs voor uw woning door te kijken naar de prijs-/kwaliteitsverhouding van uw woning en of dit past bij uw inkomen. 

  • Wat betekent WOZ-waarde en wat heeft dit met de woningwaardering te maken?

    Jaarlijks taxeert de gemeente de waarde van uw woning, de WOZ-waarde. De OnroerendZaakBelasting (OZB) die hieraan gekoppeld is, betalen wij als eigenaar. Voor u is deze waarde van belang omdat het onderdeel is van de woningwaardering van uw woning. De woningwaardering bepaald de maximale huur die wij voor uw woning mogen vragen. De WOZ-waarde kunt u bij ons of bij de gemeente opvragen.

  • Telt de WOZ-waarde mee in de berekening van de huurprijs (het puntenaantal)

    Sinds 1 oktober 2015 telt de WOZ-waarde van een huurwoning mee in de berekening van de huurprijs (de woningwaardering). Met de woningwaardering wordt de maximale huur van uw woning vastgesteld. De huurverhoging hebben wij niet gekoppeld aan de maximale huur maar aan de streefhuur die lager is. Streefhuur is de huur die we passend vinden bij de betaalbaarheid en kwaliteit van de woning.

  • Wilt u weten hoe deze WOZ-waarde is opgebouwd?

    U kunt als huurder een beschikking aanvragen bij de gemeente Wageningen.  

  • Wanneer kan ik huurverlaging aanvragen?

    Is uw inkomen gedaald na een inkomensafhankelijke huurverhoging? Dan kunt u huurverlaging voorstellen. Klik op deze link voor de procedure.

  • Kan ik bezwaar maken tegen de WOZ-waarde van mijn woning?

    Bezwaar maken tegen de WOZ beschikking kan binnen 6 weken na de dagtekening van uw beschikking.
    Hoe dit precies werkt leest u op de site van de gemeente Wageningen.

  • Wanneer gaat mijn huurbedrag omhoog?

    Elk jaar gaat op 1 juli uw huur omhoog. In overleg met de werkgroep betaalbaarheid stellen we het percentage vast. De nieuwe huur mag na de huurverhoging niet hoger zijn dan de maximaal toegestane huur. Jaarlijks brengen wij u in april op de hoogte van de aankomende huurverhoging.

    Meer informatie over een verandering in uw huurbedrag vindt u hier. 

  • Waarom gaat mijn huurbedrag jaarlijks omhoog?

    Dit is wettelijk geregeld. Eén keer per jaar mogen wij de huren met een bepaald percentage verhogen. De overheid bepaalt met hoeveel procent we de huur maximaal mogen verhogen.

    De Woningstichting moet dit jaar de huurprijs verhogen om de kwaliteit van de woningen en in de wijken te behouden en te verbeteren. De Woningstichting vindt het belangrijk te investeren in de kwaliteit van de woningen, in duurzame oplossingen en in leefbaarheid. Daar profiteren niet alleen de huidige huurders, maar ook de toekomstige huurders ervan.  

  • Vraagt de Woningstichting advies van huurders over de huurverhoging?

    Ja, ook dit jaar is de huurverhoging eerst met een vertegenwoordiging van huurders besproken. De nadruk van het huurdersadvies ligt op de zorg om de betaalbaarheid van de totale woonlasten. De huurverhoging voor de sociale huurwoningen is vastgesteld op 2,3%

  • Wat moet ik doen als ik het niet eens ben met de huurverhoging?

    Als u het niet eens bent met de voorgestelde huurverhoging, dan kunt u bezwaar maken. Dit doet u door vóór 1 juli schriftelijk een bezwaarschrift bij ons in te dienen. Op de website van de Huurcommissie vindt u hier informatie over. Huurders van huurwoningen met een huurprijs vanaf € 763,47 kunnen geen bezwaar maken via de Huurcommissie.

  • Worden de voorschotten stook- en servicekosten meegenomen in de huurverhoging?

    Het voorschot voor stook- en servicekosten hebben wij niet aangepast per 1 juli 2020.

  • Kan de huurverhoging geweigerd worden op basis van achterstallig onderhoud?

    Nee. De huurverhoging kan niet geweigerd worden als u van mening bent dat wij technische klachten niet of onvoldoende hebben hersteld. Is dit laatste het geval, dan is daar een aparte procedure voor via de huurcommissie. De huurcommissie kan eventueel besluiten dat de huur in geval van achterstallig onderhoud tijdelijk verlaagd wordt totdat de gebreken hersteld zijn.

  • Wat is de maximale huurprijs van mijn woning?

    Wij bepalen de maximale huur die wij mogen vragen volgens de woningwaardering. Hoe groter en luxer uw woning is, hoe meer punten deze krijgt. Bij ieder puntenaantal hoort een maximale huurprijs. De kale huur (dat is de huur zonder bijvoorbeeld de stookkosten) van uw woning mag nooit hoger zijn dan deze maximale huurprijs.

    Uw woning krijgt punten voor onder andere:

    • De oppervlakte van de vertrekken
    • Uitrusting van de keuken en het sanitair 
    • Verwarming  
    • Energielabel  
    • Buitenruimte 
    • WOZ-waarde

    Wilt u weten hoeveel punten uw woning waard is en wat de maximale huurprijs is die daarbij hoort? Doe dan de Huurprijscheck op de website van de Huurcommissie. Op deze website vindt u ook informatie over de huurprijzen van bijvoorbeeld commerciële huurwoningen.

  • Wat is het puntenaantal van mijn woning?

    Bij de brief over de huurverhoging 2020 heeft u een overzicht woningwaardering ontvangen. Hierop staat het aantal punten voor uw woning. Alleen de huurders die in een woning wonen met een huur onder € 737,14 hebben een overzicht van het puntenaantal ontvangen. 

  • Waarom betalen mijn buren een andere huur?

    Het kan voorkomen dat u een hogere of lagere huur betaalt dan uw buren terwijl u in eenzelfde kwaliteit woning woont. Dit kan komen doordat de één al langer in de woning woont dan de ander.
    Zodra iemand gaat verhuizen, zorgen wij dat de huurprijs van de woning weer klopt met de betaalbaarheid en kwaliteit van de woning.

  • Heeft de Woningstichting mijn inkomensgegevens opgevraagd?

    Ja, wij hebben bij de Belastingdienst uw inkomensgegevens opgevraagd. De Belastingdienst vertelt niet precies wat uw inkomen in het afgelopen jaar was, maar geeft een code. Aan die code kunnen wij zien binnen welke grenzen uw inkomen valt. Op basis hiervan bepalen wij de huurverhoging.

  • Heeft u geen antwoord op uw vraag gevonden?

    Mail uw vraag naar financien@dewoningstichting.nl en u ontvangt binnen twee werkdagen een bericht van ons.

    Kijk voor meer informatie over de hoogte van de huur, servicekosten en huurverhoging op de website van de Huurcommissie.